welcome to pelanduk katang!

Followers

Tuesday, February 8, 2011

Kemunculan dan perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara

Ya la kan seperti yang dijanjikan...masa tingkatan 1 dulu belajar sejarah tajuk lain,tingkatan 2,3 dan 4 tajuk lain pula..supaya banyak la pengetahuan yang kau orang dapat..sebelum menjadi dewasa..Tingkatan 5 ni..tajuk-tajuknya power juga..maklum lah kan dah besar dan matang..jadi tajuk pun kelas-kelas juga..tapi masih berkisar tentang ruang lingkup yang biasa u all dengar,lihat dan ikut...iaitu tajuk Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara.

Tajuk ni belajar tentang negara-negara di Asia Tenggara.Tajuk ni terbahagi kepada beberapa sub iaitu...

Imperialisme Barat di Asia Tenggara,
       Faktor-faktor Imperialisme Barat,

Perubahan Sistem Politik,
       Pengenalan sistem birokrasi barat

Nasionalisme di Asia Tenggara
       Faktor-faktor kemunculan Nasionalisme
       Perkembangan Nasionalisme..

Macam mana tajuk bab 1 ni? ok kan..cuma  perlu tahu perkataan-perkataan seperti NASIONALISME,IMPERIALISME,POLITIK,BIROKRASI dan perkataan yang lain yang  akan di posting kan kemudian..

Rasanya belum terlewat untuk team Pelanduk ingin berkongsi dengan u all mengenai Imperialisme..bahagian ni kiranya Pengenalan la...jadi macam biasa kita kena tahu maksud IMPERIALISME terlebih dahulu..boleh ke ? kita dah nak mula belajar ni...

Jadi, maksud IMPERIALISME ialah...DASAR SESEBUAH NEGARA MELUASKAN PENGARUH DAN WILAYAHNYA DENGAN MENJAJAH NEGARA LAIN UNTUK KEPENTINGAN TERTENTU, kita kena faham perkataan meluaskan pengaruh/kuasa dan wilayah dengan menjajah negara lain untuk kepentingan-kepentingan nya. Apa kepentingannya? banyak...nanti kita bincang lagi selepas ni.. kiranya kalian kena faham  dulu pengertian ni..

Nak tahu juga bila bermulanya IMPERIALISME ni?  IMPERIALISME INI BERLAKU SEJAK EMPAYAR YUNANI DAN EMPAYAR ROM LAGI TETAPI IMPERIALISME MODEN BERMULA SEJAK ABAD KE 15 LAGI APABILA KUASA-KUASA BARAT MENGUASAI WILAYAH-WILAYAH DI AMERIKA LATIN,AFRIKA DAN ASIA.

Mengenai bila bermulanya imperialisme ni, kau orang kena ingat la...Bab Yunani dan Rom ni,kita telah belajar masa tingkatan 4 dulu..kau orang juga kena tahu maksud abad ke 15...kena tahu juga kuasa-kuasa barat...dan wilayah-wilayah di Amerika Latin, Afrika dan Asia...

Tapi untuk kajian kita...tentang Asia la...Asia Tenggara...


Rasanya cukup setakat ni dulu...kita jumpa lain masa...boleh la rileks-rileks jap..pas ni kita masuk step ke-2.

No comments:

Post a Comment