welcome to pelanduk katang!

Followers

Wednesday, February 9, 2011

BAB 1 SEJARAH TINGKATAN 5


                                        BAB 1
KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN
NASIONALISME DI ASIA TENGGARA   


Nota panduan
MPERIALISME BARAT  DI ASIA TENGGARA

       Maksud imperialisme dasar sesebuah negara meluaskan  wilayahnya dengan menjajah negara lain.  Negara yang lebih kuat  menguasai   negara  yang lebih lemah. Nama  kuasa-kuasa  imperialisme Barat yang terlibat dengan imperialisme di Asia Tenggara ialah  Portugis menjajah Tanah Melayu. Sepanyol menjajah Filipina, Britain menjajah Burma / Tanah Melayu, Perancis menjajah Indo China dan Amerika Syarikat Menjajah Filipina.  
          Faktor-faktor  utama imperialisme Barat di Asia Tenggara ialah Asia Tenggara  Memilik tanah subur, kaya dengan bahan mentah, kepesatan Revolusi Perindustrian di Eropah, memerlukan kawasan pasaran baru, pembukaan terusan Suez, memendekkan perjalanan antara Barat dengan Timur, Penggunaan kapal berkuasa wap, mempercepatkan perjalanan. Penciptaan telegraf memudahkan perhubungan Timur dan Barat, Persaingan kuasa-kuasa Barat untuk dapatkan tanah jajahan, Slogan Beban Orang Putih digunakan oleh British dan Belanda, Tugas menyebarkan tamadun digunakan oleh Perancis dan Tugas menyebarkan agama Kristian.
       Nyatakan kesan penggunaan kapal berkuasa wap terhadap perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara ialah  dapat membawa muatan yang lebih banyak,  mempercepatkan perjalanan,  menjadikan perjalanan lebih selamat dan menjimatkan kos pengangkutan. Kepentingan Terusan Suez kepada imperialis Barat ialah memendekkan jarak antara Timur dan Barat, perjalanan lebih selamat, menjimatkan kos, memudahkan laluan kapal berkuasa wap dan  mempercepatkan perjalanan antara Timur dengan Barat.          

1
Apakah maksud imperialisme?               (1 Markah)                                                      

Kod
Fakta

F1


F2


 Ingat Jangan Lupa







2
Namakan  dua kuasa imperialisme Barat yang terlibat dengan imperialisme di Asia Tenggara  (2 markah)                                                                                                                 

Kod
Fakta

F1


F2


F3


F4


 Ingat Jangan Lupa









3
Jelaskan  faktor-faktor  utama imperialisme Barat di Asia Tenggara   (6 markah)                                                                   

Bina Esei  dua atau tiga  perenggan




















Ingat jangan lupa









4
Nyatakan  keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat kuasa-kuasa Barat untuk menguasainya (2 markah)                                       (KBKK)                                                                          

Kod
Fakta

F1


F2


F3


 Ingat Jangan Lupa









5
Nyatakan kesan penggunaan kapal berkuasa wap terhadap perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara   (2 markah)                                       (KBKK)                                                                          

Kod
Fakta

F1


F2


F3


 Ingat Jangan Lupa









PERUBAHAN SISTEM POLITIK

Pengenalan Sistem Birokrasi Barat
          Ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat yang diperkenalkan dinegara-  negara Asia Tenggara ialah  penubuhan kerajaan pusat  hasil penyatuan wilayah,  pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir, pelaksanaan pentadbiran melalui penubuhan biro,  pegawai Barat menjadi ketua Biro,  pemerintah tempatan dipaksa menerima penasihat dari Barat,  undang-undang Barat diperkenalkan dan penubuhan jabatan kerajaan contohnya Jabatan Pelajaran.

1
Nyatakan  ciri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan dinegaranegara Asia Tenggara   (2 markah)                                       
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa






Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Filipina
       Ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina sebelum dikuasai oleh Sepanyol ialah terdiri dari daerah-daerah kecil dikenali sebagai Barangay, Diperintah oleh Datu dan  di Selatan Filipina wujud kerajaan Islam. Ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina semasa dikuasai oleh Sepanyol ialah Memperkenalkan sistem pemerintahan berpusat,  Gabenor Jeneral pemerintah tertinggi, Ketua Datuk Bandar sebagai pentadbir wilayah, Gabenor kecil sebagai pentadbir bandar, Peringkat tempatan dilaksanakan di bawah Sistem Encomienda,  Sistem Encomienda diketuai Encomiendero dan Penyatuan barangay menyebabkan kemerosotan pemerintahan tradisional. Ciri-ciri sistem Encomienda yang diperkenalkan oleh Sepanyol di  Filipina ialah pemerintah dikenali sebagai Encomiendero, tugas Encomiendero berperanan menjaga keamanan, mengutip cukai yang tinggi, mengkristiankan penduduk, menjalankan kerahan tenaga  dan dibenci penduduk Filipina.   
                 
1
Nyatakan  ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina sebelum dikuasai oleh Sepanyol        (2 markah)                                       
Kod
Fakta

F1

F2

F3

 Ingat Jangan Lupa




2
 Nyatakan  ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Filipina semasa dikuasai oleh Sepanyol .                (3 markah)                                       
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa





3
Nyatakan  tentang sistem Encomienda yang diperkenalkan oleh Sepanyol di 
Filipina ? ( m.s 9 )    (2 markah)                                       
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

 Ingat Jangan Lupa




Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Indonesia
       Ciri-ciri sistem pemerintahan di Indonesia sebelum dikuasai oleh Belanda ialah terdiri daripada beberapa buah kerajaan yang berasingan, kerajaan tersebut dikuasai oleh raja, raja dibantu oleh pembesar dan pentadbiran peringkat tempatan diketuai oleh pembesar daerah (Bupati). ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Indonesia semasa dikuasai oleh Belanda ialah pentadbiran terbahagi kepada dua, pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan, pentadbiran pusat diketuai Gabenor Jeneral, pentadbiran tempatan dikendalikan pembesar tempatan, penubuhan jabatan kerajaan seperti Pelajaran dan Pertanian, penubuhan Dewan Tempatan sebagai penasihat pentadbiran Belanda, penubuhan Volksraad sebagai Majlis Rakyat, dianggap sebagai langkah ke arah kemerdekaan dan penubuhannya hasil desakan Sarekat Islam.


1
 Jelaskan  ciri-ciri sistem pemerintahan di Indonesia sebelum dikuasai oleh Belanda    (2 markah)                                       
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa






2
Nyatakan  ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Indonesia semasa dikuasai oleh Belanda                                                                        (3 markah)                                                                                                                          
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa





Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Burma

      Sistem pemerintahan di Burma sebelum penjajahan British ialah Sistem pemerintahan beraja di bawah Dinasti Konbaung, Raja sebagai ketua pemerintah, terdapat Hluttaw atau Majlis Diraja, Di pusat terdapat Wun
( Pegawai Tinggi kerajaan ), di peringkat bandar terdapat Myothugyi ( Ketua Bandar ), terdapat Ahmudan iaitu pegawai diraja, pembesar tradisional dikenali sebagai Athi dan Raja menjadi penaung kepada sami Buddha. Ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Burma semasa dikuasai oleh British (selepas Perang Inggeris-Burma III ) ialah British menguasai seluruh Burma, , institusi raja tersingkir,  Dinasti Konbaung berakhir, Jawatan pembesar tradisional peringkat pusat terhapus, Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerintah tertinggi, Pengenalan Akta Kampung Ulu Burma 1887, Akta Perkampungan Burma 1889, Pentadbiran daerah diambil alih oleh Myo-ok (pegawai bandaran), sistem undang-undang Barat diperkenalkan, pengaruh golongan agama merosot, Fungsi raja sebagai penaung agama Buddha diambil alih oleh undang-undang Barat, Majlis Perundangan diperkenalkan, Beberapa jabatan ditubuhkan dan contohnya  Jabatan Pelajaran/Jabatan Perhutanan / Jabatan Kesihatan.
1
Nyatakan sistem pemerintahan di Burma sebelum penjajahan British (3 markah)                                                                                                                          
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa






3
Jelaskan ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Burma semasa dikuasai oleh British   
                                                                                  (6 markah)                                                                   
Bina Esei  dua atau tiga  perenggan















Ingat jangan lupa











Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Indochina
       Ciri-ciri  sistem pemerintahan di Indochina sebelum dikuasai  oleh Perancis ialah ditadbir oleh sebuah kerajaan pusat berkuasa mutlak, Setiap birokrasi diketuai oleh golongan Mandarin,  golongan Mandarin dipengaruhi oleh sistem pentadbiran negara China dan golongan ini dipilih melalui peperiksaan bidang bahasa dan kesusasteraan China. Ciri -ciri  sistem pemerintahan di Indochina semasa dikuasai oleh Perancis ialah diketuai oleh Gabenor Jeneral,  Gabenor Jeneral  bertanggungjawab terus kepada Kementerian Tanah Jajahan di Paris, wujud jawatan Residen Jeneral, wujud jawatan Residen Wilayah,  Perancis membentuk sebuah kerajaan pusat, dengan menubuhkan Persekutuan Indochina (Union Indochinoise), Terdiri daripada Vietnam, Kemboja dan Laos,  semua rang undang-undang diluluskan oleh parlimen Perancis,  Pentadbiran kerajaan tempatan tidak dicampuri oleh kerajaan Pusat dan   mereka perlu membayar cukai / menyediakan kerahan tenaga.

1
Nyatakan sistem pemerintahan di Indochina  sebelum penjajahan Perancis
                                                                                   (3 markah)                                                                                                                          
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

 Ingat Jangan Lupa





1
Jelaskan ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Indochina semasa dikuasai oleh Perancis   
                                                                                   (3 markah)                                                                                                                          
Kod
Fakta

F1

F2

F3

F4

F5

F6

 Ingat Jangan Lupa







. Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Tanah Melayu
                Ciri  sistem pemerintahan di Tanah Melayu sebelum dikuasai  oleh imperialis Barat ialah Di Melaka mengamalkan sistem pembesar 4 lipatan dan menjadi ikutan kebanyakan negeri Melayu. Perubahan pentadbiran yang dilakukan oleh imperialis Barat di Tanah Melayu ialah Penaklukan Portugis meruntuhkan institusi raja di Melaka, Semasa pemerintahan Belanda di Melaka institusi raja di Melaka terhapus, Semasa pemerintahan British di Tanah Melayu  Melaka, Singapura, Pulau Pinang digabung menjadi Negeri-Negeri Selat (NNS),   Gabenor merupakan pemerintah tertinggi NNS, Residen Kaunselor membantu Gabenor, Pentadbiran di kampung penghulu dikekalkan, Di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu( NNMB) iaitu Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan,  Sistem Residen diperkenalkan, Di Negeri Negeri Melayu Tidak bersekutu (NNMTB) iaitu Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor, Sistem Penasihat diperkenalkan, Residen dan Penasihat British diletakkan di bawah Gabenor NNS, Tugas Residen dan penasihat British ialah menasihati sultan dalam semua perkara, Kecuali hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu,  Memperkenalkan sistem kehakiman Barat, Perlaksanaan sistem pengutipan cukai, Pembahagian negeri kepada beberapa daerah dan Penubuhan balai polis.

1
Nyatakancciri-ciri  sistem pemerintahan di Tanah Melayu sebelum dikuasai  oleh imperialis Barat                                                                (1 markah)                                                                                                                        
Kod
Fakta

F1

F2

 Ingat Jangan Lupa



2
Jelaskan ciri-ciri sistem  birokrasi Barat di Tanah Melayu semasa dikuasai oleh British                                                                           (6 markah)                                                                                                                                                    
Bina Esei   tiga  perenggan atau empat perenggan




















Ingat jangan lupa














3
Sekiranya anda dilantik sebagai pemimpin di Tanah Melayu pada ketika imperialisme sedang berlaku di Asia Tenggara, apakah langkah yang perlu anda ambil untuk mengelak negara anda  dijajah oleh penjajah Barat                     (4 markah)                                                                                                                                                    
Bina Esei   dua perenggan atau tiga perenggan




















Ingat jangan lupa














Pembaharuan oleh Maharaja Mongkut dan Maharaja Chulalongkorn di Thailand dapat mengekalkan kemerdekaan Thailand.
        Pembaharuan yang dilaksanakan oleh  Maharaja Mongkut ialah  baginda melantik 80 penasihat Barat untuk mengetuai pelbagai Jabatan,  melatih pegawai-pegawai tempatan, Penasihat Kewangan/ Pelabuhan /Polis dibawa dari Britain, dan penasihat Kastam dan Ketenteraan dari AS dan Perancis. Pembaharuan  oleh Raja  Chulalongkorn ialah memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah,  memperkenalkan Majlis Mesyuarat Tertinggi, Memperkenalkan Kabinet Menteri, dan Juruaudit dari Britain dilantik berkhidmat dalam perbendaharaan negara.. Kesan Pembaharuan yang dilaksanakan ialah Muncul golongan pentadbir  dalam birokrasi moden berdasarkan tahap pendidikan, Sistem raja berpelembagaan diperkenalkan dan mengurangkan pengaruh institusi raja /pembesar tradisional.

1
Jelaskan langkah-langkah Maharaja Mongkut dan Maharaja Chulalongkorn   untuk   mengekalkan kemerdekaan Thailand.                                            (6 markah)
                                                                                                                                                            
Bina Esei   dua perenggan atau tiga perenggan


















Ingat jangan lupa













.
..
Soalan : Jelaskan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat
terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara. (8 markah)



NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
           
       Maksud nasionalisme  ialah perasaan cinta akan bangsa dan negara,  membawa kepada gerakan membebaskan tanah air,  Pembebasan kuasa politik, cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing. Faktor- faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara ialah dasar penjajahan Barat, pengaruh agama, pengaruh karya  kesusasteraan, pengaruh sistem pendidikan,  kemunculan golongan intelektual, pengaruh media massa, peranan sistem pengangkutan/ perhubungan dan pengaruh luar.
Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme Di Asia Tenggara (Soalan esei)
Dasar penjajahan Barat
Pentadbiran penjajah tidak memberi peluang sewajarnya kepada rakyat tempatan dalam sistem pentadbiran moden
Rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional
Dasar ekonomi penjajah
Contoh tanaman Paksa di indonesia / Sistem Polo di Filipina menindas penduduk peribumi.
Penjajah mewujudkan jurang sosial
Dengan menganggap mereka berada dalam kelas tersendiri
Mereka hanya bergaul dengan golongan elit tempatan
Dasar menggalakan kemasukan imigran
melahirkan perasaan tidak puashati rakyat
Pengaruh agama
Agama berjaya menyatukan rakyat tempatan 
Contohnya Gerakan Islah di Tanah Melayu / Persatuan Belia Buddha di Burma
Gerakan Islah memperjuangkan Pan-Islamisme
Golongan agama sebagai pencetus nasionalisme
Di Filipina agama Kristian menyatukan penduduk peribumi menentang Sepanyol
Sebabnya penganut agama Kristian tempatan dianggap kelas dua
Karya sastera  
Membangkitkan  nasionalisme di Asia Tenggara
Karya terlibat menyampaikan mesej kesengsaraan / kekecewaan terhadap penindasan penjajah
Akhirnya membangkitkan   kecintaan terhadap tanah air
Di Filipina, novel Noli Me Tangere karya Jose Rizal mencetuskan gerakan nasionalisme di Filipina / Asia Tenggara
Di Indonesia, cerpen Kerikil-kerikil Tajam dan Ke makam Bonda Karya Chairil Anuar begitu berpengaruh
Di Tanah Melayu, Putera Gunung Tahan karya Pak Sako sangat terkenal
Peranan sistem pendidikan
Sikap penjajah   pilih kasih dalam menyediakan kemudahan pendidikan.
Mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar
Penjajah hanya memberikan pendidikan pada peringkat rendah.
Pendidikan terhad kepada golongan elit dan penduduk bandar.
Di Indonesia anak golongan priyayi diberi pendidikan tersendiri
Diasingkan dairpada anak orang kebanyakan
Tujuan Belanda untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan.
Di Burma, pendidikan sekular dan pendidikan mubaligh menjadi ancaman kepada sekolah Buddha.
Di Tanah Melayu lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan.   
Kemunculan golongan intelektual
Golongan ini berpeluang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat.
Mereka didedahkan dengan idea falsafah Barat dan Islam.
Menyedarkan golongan ini bahawa penjajah tidak mentadbir tanah jajahan dengan baik
Golongan ini memimpin gerakan nasionalisme setelah kembali ke tanah air.
Peringkat awal mereka hanya menuntut taraf hidup bangsa mereka dibela.
Pada peringkat lanjutan mereka meminta penjajah membebaskan negara mereka.
 Pengaruh media massa
Menyemarakkan semangat nasionalisme di Asia Tenggara
Menyebarkan idea-idea nasionalis
Menanam perasaan anti penjajah kepada rakyat jelata
Di Vietnam, Tribune Indigene dan Cloche Felee merupakan akhbar berpengaruh.
Di Tanah Melayu  Al Ikhwan / Saudara / Warta Malaya /  Majlis adalah akhbar utama.
Peranan sistem pengangkutan dan perhubungan
Telefon / telegraf memudahkan perhubungan di kalangan nasionalis.
Pembinaan jalan raya / kereta api dapat menghubungkan kawasan-kawasan yang sebelumnya terpisah.
Memudahkan pemimpin dan rakyat bertemu dan berbincang idea-idea. 
Pengaruh luar
Kejayaan Jepun menewaskan China / Russia
Membuka mata para nasionalis keupayaan negara kecil menewaskan negara besar
Perjuangan Mahatma Gandhi di India
Memberi inspirasi kepada nasionalis Asia Tenggara
          Ciri-ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara  ialah penentangan secara terbuka, bersifat setempat,  tidak berorganisasi dan  Isu utama ialah  / hak peribumi,   isu agama / isu kebudayaan. Ciri-ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara ialah Lebih radikal, Lebih berorganisasi, dipimpin  golongan yang berpendidikan, dipimpin oleh golongan berpengetahuan luas dalam bidang kebudayaan Barat, matlamat perjuangan  lebih jelas, menuntut kemerdekaan dan menuntut berkerajaan sendiri

1
Apakah maksud nasionalisme  (1 markah)                                                                                                                        
Kod
Fakta

F1

F2

 Ingat Jangan Lupa



   
2
Senaraikan tiga faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara   (1 markah)                                                                                                                        
Kod
Fakta

F1

F2

F4

F5

F6

 Ingat Jangan Lupa








3
Terangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara (8 markah)                                                                                                                                                                                                                                               
Bina Esei   4  atau 5 perenggan




























Ingat jangan lupa













 
4
Senaraikan dua ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara 

Kod
Fakta


F1


F2


F3


F4


 Ingat Jangan Lupa





5
Senaraikan dua ciri  nasionalisme tahap kedua  di Asia Tenggara 

Kod
Fakta

F1


F2


F3


F4





 Ingat Jangan Lupa














                                                                     
GERAKAN NASIONALIME DI FILIPINA
1
Galurkan  gerakan nasionalisme  tahap pertama di Filipina. (6 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Jenis gerakan
Merupakan gerakan Dakyah.
Nama pemimpin
Gerakan dipimpin oleh Jose Rizal.
Disokong
Disokong oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat.
Tuntutan mereka
Menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
Menuntut bangsa Filipina diberi hak yang sama  
Menuntut diberi kebebasan bersuara.
Usaha Jose Rizal
Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina
Tujuan Liga Filipina
Tujuan mendesak kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik /  ekonomi / sosial.
Kedudukan Sepanyol
Berasa terancam
Tindakan Sepanyol terhadap Jose Rizal
Jose Rizal ditangkap  
Dibuang negeri ke Dapitan,  Mindanao
Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh
Bina Esei    3 perenggan

















Ingat jangan lupa














2
Galurkan  gerakan nasionalisme  tahap kedua  di Filipina (8 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Pertubuhan yang ditubuhkan
Katipunan    .
Nama pemimpin Katipunan
Andres Bonifacio
Corak penentangan
Penentangan secara radikal terhadap Sepanyol
Matlamat Katipunan
Menyatukan bangsa Filipina  
Mencapai kemerdekaan melalui revolusi. 
Saluran Katipunan menyebarkan fahaman revolusi
Menggunakan media cetak   
Akhbar rasmi katipunan
Kalayan     
Tindakan  terhadap Sepanyol
Melancarkan revolusi bersenjata untuk menggulingkan Sepanyol.
Kesannya Tindakan
Menemui  kegagalan
Hukuman terhadap Bonifacio
Dihukum mati oleh Emilio Aguinaldo 1897.
Usaha Aguinaldo
 Mengadakan kerjasama dengan AS  
Kejayaan Aguinaldo
Berjaya mengusir Sepanyol.
Kesan penyingkiran Sepanyol
Memulakan penguasaan Amerika Syarikat di Filipina.
Tindakan Aguinaldo
Pengisytiharan kemerdekaan Filipina tetapi  tidak disahkan oleh AS.
Revolusi diteruskan 
Akibat kepada Aguinaldo
Beliau ditangkap
Dasar AS
Membenarkan penubuhan parti politik sederhana.
Pilihan raya 1907
Parti Nasional memenangi pilihan raya tersebut
Tokoh dilantik mengetuai Dewan Perhimpunan
Sergio Osmena 
Perjuangan 1930-an
Filipina menuntut kemerdekaan melalui perlembagaan

  
Bina Esei   3  atau  4 perenggan


























Ingat jangan lupa


















GERAKAN NASIONALIME DI INDONESIA

1
Galurkan  gerakan nasionalisme  tahap pertama di Indonesia. (6 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Tumpuan isu
Isu pendidikan.
Pandangan mereka
Berpendapat pendidikan dapat mengubah nasib rakyat Indonesia.
Tokoh pejuang
Raden Adjeng Kartini.
Usaha beliau
Berusaha memajukan pendidikan kaum wanita
Karya beliau
 ‘Habis Gelap Terbitlah Terang’ dan penulisan ‘Seorang Puteri Jawa’
Isi karya
Mendedahkan kemunduran rakyat Indonesia
Mendedahkan penindasan penjajah Belanda
Kesan perjuangan Raden Adjeng Kartini
Memberi inspirasi kepada pejuang-pejuang nasionalis selepasnya untuk menubuhkan pertubuhan yang tersusun.
Nama Pertubuhan penting yang wujud
Muhammadiyah   
Matlamat Muhammadiyah
Menyebarkan Islam yang sebenar   
Menghindari ancaman  agama Kristian
Menghindari ancaman sekularisme Barat
Kejayaan Muhammadiyah
Pertubuhan ini banyak membina sekolah / klinik / masjid


Bina Esei   3  atau 4 perenggan




































Ingat jangan lupa


















2
Galurkan  gerakan nasionalisme  tahap kedua di Indonesia. (4 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Corak perjuangan
Perjuangan parti-parti politik secara radikal
Nama parti
Contohnya Sarekat Islam (SI) / Parti Komunis Indonesia  /  Parti Nasional Indonesia (PNI).
Matlamat parti terlibat
Menuntut kemerdekaan Indonesia walaupun secara kekerasan.
Pengasas parti PNI
 Soekarno
Corak perjuangan Soekarno
Bercorak radikal
Tindakan terhadap Soekarno
Pernah dipenjara oleh Belanda
Sebab PNI popular
Disebabkan  perjuangannya dapat mempengaruhi rakyat..
Tindakan Soekarno
Mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos 1945
Kejayaan Soekorno
Menjadi Presiden Indonesia pertama tahun 1949


Bina Esei   3  atau 4 perenggan















Ingat jangan lupa














GERAKAN NASIONALIME DI INDOCHINA

2
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap pertama di Indochina. (6 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Lokasi gerakan nasionalisme
Bertumpu di Vietnam.
Pelopor gerakan
Golongan bangsawan /  pegawai golongan Mandarin
Golongan menengah  berpendidikan Barat
Matlamat perjuangan golongan bangsawan
 Pemulihan sistem pemerintahan beraja.
Matlamat perjuangan golongan berpendidikan Barat
Memperjuangkan pendidikan Barat di kalangan rakyat.
Ketua golongan berpendidikan Barat
Boi Chau.
Usaha Boi Chau
Memimpin satu gerakan revolusi tetapi gagal
Nama pertubuhan ditubuhkan  oleh Boi Chau
 menubuhkan Viet Nam Quang Phu Hoi  (VNQPH).
Tindakan VNCPH
Melancarkan beberapa pemberontakan di Tongkin.
Melancarkan gerakan dakyah di Vietnam
Kesan kepada Boi Chau
Dipenjarakan.
Kesan kepada VNPQPH
Diharamkan oleh Perancis


Bina Esei   3  atau 4 perenggan




















Ingat jangan lupa


















2
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap kedua di Indochina. (6 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Akibat kegagalan parti politik sederhana
Melahirkan gerakan nasionalisme yang lebih radikal.
Nama pertubuhan yang melakukan penentangan terhadap Perancis
Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD) dipimpin oleh Nguyen Thai Hoc
Parti Komunis Vietnam (PKV) dipimpin oleh Ho Chi Minh
Tindakbalas Perancis
Menangkap pemimpin-pemimpin VNQDD  .
Menghukum bunuh Nguyen Thai Hoc
Kesan tindakan keras Perancis
 Pemimpin PKV Ho Chi Minh  terpaksa melarikan diri ke Hong Kong
Menyebabkan gerakan nasionalisme  kembali bercorak sederhana
Nama pemimpin bercorak sederhana
Mahraja Bao Dai
Tindakan perancis terhadap Maharaja Bao dai
Usaha pembaharuan Maharaja Bao Dai disekat
Baginda dilarang melibatkan diri dalam gerakan nasionalisme


Bina Esei   3  atau 4 perenggan




















Ingat jangan lupa














GERAKAN NASIONALIME DI BURMA

1
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap pertama di Burma. (5 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Pelopor
Golongan sami Buddha  
Golongan elit berpendidikan Barat.
Pertubuhan  Sami Buddha
Menubuhkan Persatuan Belia Buddha pada tahun 1906.
Tujuan PBB
Penubuhannya adalah bertujuan untuk mengekalkan tradisi Buddha.
Tujuan lain memajukan pendidikan di kalangan rakyat Burma.
Isu yang digunakan
Menggunakan isu kasut untuk membangkitkan semangat nasionalisme rakyat. 
Nama pemimpin
Dipimpin oleh nasionalis yang lebih radikal iaitu U Ba Pe
Nama persatuan ditubuhan oleh PBB
Pemimpin persatuan Belia Buddha telah menubuhkan Majlis Persatuan Am Kesatuan-Kesatuan Burma pada tahun 1920 yang lebih radikal




Bina Esei   2  perenggan














Ingat jangan lupa















2
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap kedua di Burma. (6 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Sebab kemunculan gerakan
Apabila  laporan Montagu-Chelsford diumunkan                               
Isi laporan Montagu-Chelford
Menyatakan bahawa Burma masih belum bersedia untuk memerintah sendiri.                
Pihak yang terlibat
Golongan  pelajar yang  mencetuskan revolusi menuntut penubuhan sebuah universiti  untuk mereka
Gerakan  golongan sami Buddha.  
Saluran yang digunakan
Melalui Majlis Am Sangha Sametggi
Tindakan Sami Buddha
Telah  mencetuskan pemberontakan Saya San
Nama ketua
Diketuai oleh Saya San
Kemunculan
 Liga Anti-pemisahan  
Anggapan mereka
 Pemisahan dengan India akan melewatkan kemerdekaan.
Kebaikan Perlembagaan Burma 1935
Pengenalan Perlembagaan Burma 1935 memberi peluang ke arah berkerajaan sendiri.
Peranan golongan Thakin (siswazah Universiti))
Telah menubuhkan Parti Dobama Asiayone pada tahun 1935.
Tujuan
 Untuk menuntut kemerdekaan
Nama Pemimpin
Para pemimpin terdiri daripada Aung San, Kyaw Nein dan U Nu yang menggelarkan diri mereka ‘Tuan’.
Individu yang menang pilihan raya
Tuan Ba Maw yang memenangi pilihanraya pada tahun 1937
Kesan kemenangan
Beliau dilantik menjadi PM yang pertama


Bina Esei   2  atau 3 perenggan



















Ingat jangan lupa












GERAKAN NASIONALIME DI THAILAND

1
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand. (5 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Sifat
Bersifat antipenjajah
Punca
Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja
Penentangan terhadap raja berkuasa mutlak..
Perkembangan sistem pendidikan Barat telah memberikan pendedahan kepada golongan intelek.
Terhadap fahaman liberal / sistem demokrasi /  raja berperlembagaan
Kelemahan sistem pentadbiran.
Sikap boros Raja Vajiravudh
Kesan
Menimbulkan perasaan tidak puashati rakyat
Membawa penubuhan Parti Rakyat tahun 1932
Nama tokoh menubuhkan Parti rakyat
Ditubuhkan oleh Nai Pridi Panomyong dan Field Marshall Phibul Songram
Tindakan Parti Rakyat
Parti Rakyat telah melancarkan Revolusi Thai tahun 1932 
Hasil Revolusi
Kesannya menamatkan sistem raja berkuasa mutlak


Bina Esei   2  atau 3 perenggan








































Ingat jangan lupa


















2
Galurkan  gerakan nasionalisme tahap kedua di Thailand. (5 markah)                                                                                                                                                                                                                                               

Punca gerakan
Rasa tidak puas hati rakyat terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan orang Cina        
Nama Perdana Menteri Thailand
Phibul Songram menjadi Perdana Menteri
Tindakan-tindakan Phibul Songram
Beliau meluluskan undang-undang
Untuk menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh kapitalis Barat / orang Cina.
Sekolah Cina dan akhbar Cina dibubarkan.
Penduduk pribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi.
Jawatan tertinggi dalam kerajaan  hanya untuk penganut agama Buddha.
Pada tahun 1939, Phibul Songram telah menukar nama negara Siam menjadi Thailand
Kerjasama dengan Jepun semasa Perang Dunia Kedua.
Kesan tindakan
Thailand berjaya mendapatkan semula wilayah di IndoChina dan Tanah Melayu


Bina Esei   2  atau 3 perenggan




















Ingat jangan lupa















Abdullah Mamat
GCSejSMKSN2009
               



                      
















No comments:

Post a Comment