welcome to pelanduk katang!

Followers

Wednesday, February 15, 2012

Volume Kerja Bab 2 Sejarah Tingkatan 5


Bab 2 :  Nasionalisme di Malaysia Sehingga Perang Dunia Kedua

OBJEKTIF

1.              Pada bulan Mei 1928, kumpulan petani telah menyerang bangunan
                 kerajaan di Kuala Berang dan berjaya mendudukinya.

Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah  punca serangan
tersebut ?  
(ms 42)
A             British menghapuskan kuasa pembesar negeri
B             British mengugut untuk menurunkan takhta sultan
C             Penduduk mahu mengusir British dari Terengganu
D             Pengenalan undang-undang tanah British     

2.                             Novel                                        Pengarang
                      Anak Mat Lela Gila                      Ishak Hj. Muhammad

Antara berikut, manakah isu yang dibangkitkan menerusi novel tersebut ?
(ms 33)
  I             Mencintai tanah air
  II            Menghargai warisan bangsa
  III           Memperjuangkan emansipasi wanita
  IV          Mementingkan pendidikan moden untuk wanita

   A          I dan II    
   B          II dan III
   C          III dan IV
   D          I dan IV


·  Menggalakkan perpaduan di kalangan pemuda Melayu

 
 

3
  • Meningkatkan tahap pendidikan orang Melayu.

 
Pertubuhan X

              

Namakan pertubuhan X di atas? 
(ms 56)
A             Kesatuan Melayu Muda  
B             Kesatuan Melayu Singapura
C             Persatuan Sahabat Pena Malaya
D             Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak

4.             Siapakah yang bertanggung jawab  melantik Menteri Besar  
       mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu?
(ms 86)
A.            Rakyat
B.            Sultan 
C.            Jemaah Menteri
D.            Majlis Mesyuarat Kerja

5.             Mengapakah  Persatuan Sahabat Pena Malaya ( PASPAM)  mendapat sambutan yang hangat  di kalangan orang Melayu?
(ms 55)
A             Kegiatannya bercorak politik
B.            Perjuangannya menuntut kemerdekaan
C.            Organisasinya  mempunyai perlembagaan    
D.            Menggalakkan ahlinya bertukar-tukar fikiran

STRUKTUR


1

Haji Abdul Rahman Limbong merupakan seorang ulama yang berjuang menentang campurtangan British di Terengganu pada awal abad ke-20



(ms 42 – 45)

(a)



(i)

(ii)



Nyatakan tindakan Haji Abdul Rahman Limbong menentang pentadbiran British di Terengganu ?

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

                                                                                                  (2 markah)


(b)



(i)

(ii)

(iii)
Namakan tiga kawasan yang terlibat dalam peristiwa penentangan terhadap British di Terengganu

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………
                                                                                                         (3 markah)


(c)


(i)

(ii)
Apakah tindakan yang diambil oleh penduduk tempatan menentang British?

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………..
                                                                                                         (2 markah)


(d)


(i)

(ii)
Bagaimanakah pihak British menghadapi penentangan penduduk tempatan?

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………
                                                                                                        (2 markah)


(e)


(i)


Pada pandangan anda, mengapakah penentangan tersebut gagal?

…………………………………………………………………………………………


                                                                                                        (1 markah)





[ 10 Markah ]









2

 Nasionalisme di Tanah Melayu dicetuskan oleh beberapa faktor yang mendorong penduduk tempatan untuk terus menentang penjajahan.



(ms 45– 49)

(a)



(i)

(ii)



Apakah kesan sistem pendidikan Inggeris dan sekolah vernakular Melayu kepada penduduk tempatan?

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

                                                                                                         (2 markah)


(b)



(i)

(ii)


Nyatakan dua dasar British yang menimbulkan persaingan kepada pendudukan tempatan.

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

                                                                                                         (2 markah)


(c)



(i)

(ii)

(iii)
Bagaimanakah pendudukan Jepun menjadi pemangkin kepada gerakan nasionalisme di Tanah Melayu?

…………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………..
                                                                                                       
……………………………………………………………………………………….       

                                                                                                         (3 markah)


(d)


(i)

(Ii)
Senaraikan dua kepentingan mesin cetak dalam gerakan nasionalisme?

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………
                                                                                                        (2 markah)


(e)



(i)


Pada pandangan anda, mengapakah gerakan nasionalisme gagal dalam  menentang penjajah?

………………………………………………………………………………………

                                                                                                        (1 markah)





[ 10 Markah ]







ESEI


1

Pada awal abad ke-20, akhbar,majalah dan novel berperanan membangkitkan kesedaran semangat kebangsaan dan memajukan bangsa Melayu.
                 
                                                                                                                (ms 50 – 53 )


(a)
Apakah isu sosial dan pendidikan yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar untuk memberi kesedaran kepada orang Melayu?

[ 7 Markah]


(b)
Nyatakan mesej yang terdapat dalam novel tulisan Ishak Haji Muhammad untuk membangkitkan kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu

[ 7 Markah]


(c)
Pada pandangan anda,mengapakah akhbar,majalah dan novel memainkan peranan penting dalam menggerakkan nasionalisme d Tanah Melayu?

[ 6 Markah]





2

Perjuangan nasionalisme di Tanah Melayu turut digerakkan oleh beberapa persatuan-persatuan Melayu yang bertujuan untuk membela kepentingan bangsa Melayu dalam pelbagai bidang.
                                                                                                                ( ms 54 – 57)


(a)
Jelaskan tentang penubuhan Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) pada tahun 1934.
[ 6 Markah]


(b)
Terangkan matlamat perjuangan Kesatuan Melayu Muda (KMM) dalam memberi kesedaran kepada penduduk di Tanah Melayu.

                                                                                                          (  8 Markah]


(c)
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah kepentingan Kongres
 Melayu yang diadakan pada tahun 1939 dan 1940 di Tanah Melayu.
[ 6 Markah]
















PERATURAN PEMARKAHAN

OBJEKTIF

1.             D             2.             A             3.             A             4.             B             5.             C


STRUKTUR




1(a)

F1
F2
F3
F4


Tidak berpuas hati dengan sistem cukai
Tidak berpuas hati dengan sistem undang-undang tanah British
Mengetuai penduduk kampong membersihkan tanah
Membuka tanah milik Tengku Nik Maimunah
                                                                         
Mana-mana 2 x 1m
      1
1
1
1

[2M]


1(b)

F1
F2
F3
F4
Kuala Telemong
Lubuk Batu
Kampung Pelam
Kuala Berang                                                                                                    
Mana-mana 2 x 1m
      1
1
1
1
[2M]


1(c)

F1
F2
F3
F4



Melancarkan penentangan bersenjata
Menyerang bangunan kerajaan
Berjaya menduduki bangunan kerajaan
Berkumpul dan bersiap sedia di Kuala Telemong untuk menentang British                                                                                     
                                                                  Mana-mana 2 x 1m
      1
1
1
1

[2M]


1(d)

F1
F2

F3
F4
F5

Dengan menggunakan nama dan kuasa Sultan
Menghantar tiga orang pembesar yang membawa perintah Sultan menawan semula Kuala Berang
Menangkap mereka yang terlibat
Memburu sesiapa sahaja yang menghalang
Menghantar sepasukan polis untuk menyerang penduduk tempatan
Mana-mana 2 x 1m
      1
1

1
1
1

[2M]

1(e)

F1
F2
F3
F4


Menggunakan nama Sultan supaya rakyat tidak derhaka
Kekurangan ilmu
Tiada senjata moden
Mana-mana jawapan yang munasabah

                                                                   Mana-mana 1 x 1m
      1
      1
      1
      1
      1
     [1M]







2(a)

F1
F2
F3
F4
F5

Melahirkan golongan intelek Melayu
Mereka mampu berfikir tentang kemajuan bangsa
Mereka menyedari perlunya sumbangan tenaga dan fikiran
Mereka menggunakan idea baru untuk memajukan diri
Menolak penjajahan Barat
Mana-mana 2 x 1m
   1
1
1
1
1
[2M]


2(b)

F1

F2
F3
F4
F5

Menggalakkan sesiapa sahaja datang untuk melabur,berniaga,berdagang dan bekerja
Boleh menetap di Tanah Melayu
Kemasukan orang asing yang berterusan meningkatkan jumlah imigran
Mereka menguasai ekonomi Tanah Melayu
Orang Melayu kekal dengan pertanian padi
                                                                                      Mana-mana 2 x 1m
  1

1
1
1
1
[2M]


2(c)

F1
F2
F3
F4
F5
F6
Konsep kawasan Kesemakmuran Asia
Menekankan kebebasan negara-negara Asia untuk menentukan kemajuan
Meningkatkan persaudaraan di kalangan negara-negara Asia
Menggalakkan orang tempatan bekerjasama dengan Jepun
Jepun berjanji akan memberi kemerdekaan
                                                                                     Mana-mana  3 x 1m               
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
1
1
1
1
1

[3M]

2(d)

F1
F2
F3
F4
Penyebaran ilmu pengetahuan
Mendorong penentangan terhadap British
Melalui buku,akhbar,majalah dan kitab agama
Idea menentang penjajah dapat disebarkan
                                                                                     Mana-mana  2 x 1m
1
1
1
1
[2M]


2(e)

F1
F2
F3
F4
F5
Tiada kerjasama di kalangan peminpim
Rakyat tidak bersatu
Kesedaran politik masih rendah
Dasar penjajah yang menindas rakyat
Mana-mana jawapan yang munasabah

                                                                                     Mana-mana 2 x 1m
  1
1
1
1
1

[1M]


ESEI



1(a)
F1
F2
F3

F4

F5

F6

F7

F8

F9

F10
Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
Menyeru orang melayu supaya meninggalkan sifat negatif seperti memilih kerja dan tidak mahu berusaha
Menggalakkan tabungan di kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak
Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan
Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang melayu
Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki dengan memberikan nilai ekonomi
Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British
Menyeru orang Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam
Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu

                                                 Mana-mana 7 x 1m

         1
1
1

         1


1

1

1

1

1
1

[ 7 m]
1(b)
F1
F2
F3
F4
F5

F6
F7

F8
F9
F10



Anak Mat Lela Gila
Semangat menentang penjajah oleh anak muda tempatan
Menghargai warisan bangsa sendiri
Mencintai tanah air
Menolak kesenangan demi maruah bangsa

Putera Gunung Tahan
Semangat wira pemuda tempatan dalam menjaga maruah bangsa
Berasa bangga dengan kebolehan sendiri
Gadis tempatan yang menolak cinta pegawai penjajah
Tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa

                                                                Mana-mana  7 x 1m
         1
1
1
1
1

1

1
1
1


[7 m]

1(c)


F1
F2
F3

F4

F5
F6

F7
F8

F9
F10

F11


Dapat menyebarkan isu berkaitan sosial,ekonomi dan politik
Pembaca mendapat idea baru
Pendedahan yang banyak tentang gerakan nasionalisme di dalam dan di luar negara
Dapat menilai kesan penjajahan terhadap kemajuan ekonomi,pendidikan dan politik
Menjadi media utama bahan bacaan rakyat
Menyampaikan mesej-mesej jelas tentang semangat kebangsaan
Berjaya menyatukan orang Melayu menentang penjajah
Berjaya menyedarkan orang Melayu untuk memajukan bangsa
Berperanan mengkritik penjajah
Mendedahkan banyak gerakan nasionalisme di luar dan di dalam negara
Mana-mana jawapan yang munasabah

                                                              Mana-mana 6 x 1m
1
1

1

1
1

1
1

1
1

1
1

[Mak. 6m]




2(a)     

F1
F2
F3
F4

F5
F6

F7
F8
F9
F10
F11


Dipimpin oleh cerdik pandai Pulau Pinang
Antaranya S.M. Zainal Abidin B.A.
Bertujuan untuk menggalakkan ahlinya berkenal-kenalan
Bertukar-tukar pendapat bagi memajukan diri sendiri dan bangsa
Menggalakkan perpaduan di kalangan orang Melayu
Menggalakkan persaudaraan di seluruh Semenanjung Tanah Melayu
Organisasi PASPAM yang kemas
Mempunyai perlembagaannya sendiri
Mendapat sambutan hangat di kalangan rakyat
Tidak bersifat politik
Kegiatan social PASPAM menjadi asas kepada kesedaran perpaduan Melayu
                                                                 Mana-mana 6 x 1m


1
1
1

1
1

1
1
1
1
1
1

[ 6 m]

2(b)

F1
H1a
H1b
H1c
H1d

F2
H2a

F3
H3a
H3b

F4
H4a
H4b

H4c

F5

H5a
H5b
H5c

F6
H6a
H6b

                                                           
Sebuah persatuan separa politik
Ditubuhkan pada 1939
Dipimpin oleh Ibrahim Yaakub
Nama KMM diilhamkan oleh Sutan Djenain
Didaftarkan pada 1940 oleh Mustaffa Hussin

KMM adalah menggalakkan perpaduan di kalangan pemuda Melayu di seluruh Semenanjung Tanah Melayu

Meningkatkan tahap pendidikan orang Melayu
Tujuan penubuhan KMM adalah lebih bersifat politik
Bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau British

Cawangan KMM juga ditubuhkan untuk meluaskan Menjadikan KMM salah sebuah badan propaganda Jepun
Membeli Warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti British
Menggelilinggi Tanah Melayu untuk mencari sokongan
propaganda menentang British
menubuhkan Maahad II Ihya Assyariff di Gunung Semanggol Perak
menjadi penyokong KMM
Mereka menyediakan kader-kader yang dikenali sebagai tentera semut untuk menentang British

Mendapat tindakan  / ancaman daripada British
150 orang penyokong KMM ditangkap oleh British
Mereka dipenjarakan di Changi, Singapura

                                                             Mama-mana 8 x 1m



1
1
1
1

1
1

1
1
1

1
1

1

1

1
1
1
1

1
1
1

[ 8 m]
2(c)
F1
F2

F3
F4
F5
F6
F7
F8

F9
Kemuncak kepada kesedaran kebangsaan orang Melayu
Membincangkan soal kemunduran orang Melayu dalam pendidikan
Kemunduran dalam ekonomi
Layanan serta pilih kasih British kepada anak negeri
Kongres ini disokong oleh golongan intelek
Akhbar-akhbar Melayu turut menyokong kongres ini
Resolusi kongres ini menggambarkan perpaduan Melayu
Mereka berusaha untuk mengatasi permasalahan sosioekonomi dan politik
Orang Melayu dapat mengatasi perasaan kenegerian yang memisahkan mereka
                                                                   Mana-mana 6 x 1m
         1

1
1
1
1
1
1

1

1
[Mak. 6m]




Peraturan Pemarkahan Tamat


No comments:

Post a Comment