welcome to pelanduk katang!

Followers

Thursday, April 12, 2012

aku dan persawahan itu


Aku dan persawahan itu

Sawah,
Kau menguning tenang tersenyum
Kau permata dilautan padi itu
Keemasan dipanah mentari pagi
Lebat mu tunduk ke bumi menyembah wajahnya
Tangkai-tangkaimu galak bergeritik
Biji-bijimu bergamit-gamitan memuji kepada Nya
Aku tidak tahu...

Sungai,
Kau berlari –lari riang di dada sawah
Membawa madu ke perhiliran desa
Menerjun lurah mengalun irama merdu
Sambil tersenyum menguntum nyaman
Harmoni mu memuji Nya
Aku tidak tahu...

Buluh,
Kau ditepian sungai
Mengerisik daunmu dipuput bayu
Batangmu bergeretak berlanggaran sesama sendiri
Bayangmu teduhan para petani
Mengalun irama zikir memuji kepada Nya
Aku tidak tahu

Kolam,
Kau ditepi desa
Menadah diri didada langit
Kau mengendung haruan,puyu, sepat dan keli
Berkejar-kejaran,berlompat-lompatan,berhambat-hambatan
Anak-anak belalang dan pepatung singgah menyinggah
Diperdu pohon keladi
Mereka bahagia
Mengukir syukur kepada Nya
Aku tidak tahu

Kelapa dan pinang
Kau berlambai-lambaian
Meliuk lintuk disapa bayu petang
Yang sejuk mendamaikan
Bersama pinang merah galak bertandan
Bersama kelapa muda bertandan-tandan
Gugurnya menimpa gagang sireh tua
Dia bertempik gayat ketakutan
Dia tenggelam dalam rimbunan sireh itu
Diambil aku
Satukan dalam tepak warisan Melayu
Jadi hidangan mak tani
Bersama kelapa muda yang menyegarkan
Mereka bersyukur dicintaiNya
Aku tidak tahu

TuhanKu,
Aku juga makhlukMu
Sibuk mengejar kemewahan
Tanpa berpaling kepada Mu
Tanpa memerhati alam sekelilingku
Semua sujud kepada keagungan Mu
Aku perlu  tahu....

No comments:

Post a Comment