BAB 2 NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA |
GERAKAN NASIONALISME SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
Nota panduan
Gerakan Islah Dalam Meningkatkan Minda Bangsa
Maksud Gerakan Islah ialah berusaha mendorong masyarakat Melayu membetulkan pandangan mereka terhadap Islam.
Nama tokoh yang terlibat dengan Gerakan Islah ialah
Sheikh Tahir Jalaludin,
Syed Sheikh al-Hadi, dan
Dr. Burhnuddin al-Helmy.
Nama gelaran yang diberikan kepada golongan ini ialah Kaum Muda.
Nama akhbar/majalah yang telah menjadi saluran perjuangan Kaum Muda ialah al Iman, Pengasuh, Neracha dan Idaran Zaman.
Idea-idea perjuangan Kaum Muda ialah
-menekankan aspek kemajuan dunia,
-gesaan untuk memajukan ekonomi/pendidikan/ sosial orang Melayu,
-menyuburkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam dan
- mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berperanan memajukan orang Melayu.
-menekankan aspek kemajuan dunia,
-gesaan untuk memajukan ekonomi/pendidikan/ sosial orang Melayu,
-menyuburkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam dan
- mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berperanan memajukan orang Melayu.
Nama golongan yang menentang Kaum Muda ialah Kaum Tua.
Kaum Tua ialah terdiri daripada golongan alim ulama, mereka menguasai masyarakat dengan fahaman bahawa Islam
adalah tentang akhirat sahaja. Mereka juga menekankan fardu ain sahaja. Perjuangan Kaum Muda dapat dijalankan
dengan baik di negeri-negeri Selat.
Cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka ialah
Cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka ialah
-ditentang oleh Kaum Tua Masyarakat sudah dipengaruhi oleh fahaman Kaum Tua,
-Undang-undang dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu menghalang pengaruh kaum muda,
-kegiatan dakwah tidak dibenarkan kecuali mendapat keizinan sultan dan
-Undang-undang dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu menghalang pengaruh kaum muda,
-kegiatan dakwah tidak dibenarkan kecuali mendapat keizinan sultan dan
-Dilarang membawa masuk buku-buku dan risalah kaum muda ke negeri- negeri Melayu
. Kejayaan kaum Muda ialah
-menubuhkan beberapa madrasah.
-menjalankan sistem pendidikan Islam meliputi pendidikan dunia dan akhirat.
-Meliputi pendidikan fardu ain / Ilmu hisab / Bahasa Inggeris.
-menubuhkan beberapa madrasah.
-menjalankan sistem pendidikan Islam meliputi pendidikan dunia dan akhirat.
-Meliputi pendidikan fardu ain / Ilmu hisab / Bahasa Inggeris.
-Memberi peluang kepada pelajar perempuan mendapat pendidikan.
1 | Apakah maksud Gerakan Islah? (1 Markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Senaraikan dua tokoh yang terlibat dalam gerakan Islah (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Apakah nama gelaran yang diberikan kepada golongan Gerakan Islah (1 markah) | ||
Kod | Fakta | ||
F1 | |||
Ingat Jangan Lupa | |||
4 | Nama akhbar/majalah yang telah menjadi saluran perjuangan Kaum Muda (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
5 | Senaraikan dua idea perjuangan Kaum Muda (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
6 | Namakan golongan yang menentang Kaum Muda (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
7 | Siapakah Kaum Tua? (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
8 | Di manakah perjuangan Kaum Muda dapat dijalankan dengan baik? ( markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
9 | Apakah cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam perjuangan mereka (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
10 | Senaraikan tiga kejayaan Perjuangan Kaum Muda (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Tulis Semula Kata Panduan |
Akhbar, Majalah Dan Novel Penggerak Kesedaran Kebangsaan
Akhbar dan isu yang dibangkitkan
Penulis akhbar terkenal tahun 1920-an dan 1930-an ialah
Zainal Abidin Ahmad (Zaaba), Dato’ Onn Jaafar, dan Abdul Rahim Kajai. Nama akhbar tahun 1920-an dan 1930 ialah Warta Malaya, Utusan Melayu , Warta Negara, Lembaga Malaya, Majlis dan Fajar Sarawak.
Isu-isu Sosial dan Pendidikan dalam akhbar tahun 1920-an dan 1930-an ialah
-Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu,
-Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan,
-Menggalakkan tabungan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak,
-Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu, contohnya pertukangan / kerja tangan,
-mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu,
-meminta taraf sekolah Melayu diperbaiki dan diberi nilai ekonomi,
-Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negetif, contohnya memilih kerja/ tidak mahu berusaha,
-Menyeru orang Melayu tidak meninggalkan pendidikan Islam dan mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu.
Isu-isu Sosial dan Pendidikan dalam akhbar tahun 1920-an dan 1930-an ialah
-Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu,
-Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan,
-Menggalakkan tabungan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak,
-Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu, contohnya pertukangan / kerja tangan,
-mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu,
-meminta taraf sekolah Melayu diperbaiki dan diberi nilai ekonomi,
-Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap negetif, contohnya memilih kerja/ tidak mahu berusaha,
-Menyeru orang Melayu tidak meninggalkan pendidikan Islam dan mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu.
Isu-isu ekonomi dalam akhbar 1920-an dan 1930-an ialah
-menggalakkan penubuhan syarikat kerjasama,
-meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang, menggalakkan perniagaandi kalangan orang Melayu,
-melarang orang Melayu menjual tanah,
-meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang, menggalakkan perniagaandi kalangan orang Melayu,
-melarang orang Melayu menjual tanah,
-menyeru orang Melayu berjimat cermat dan meminta British mengadakan kampung khas di Kuala Lumpur.
Isu-isu politik dalam akhbar 1920-an dan 1930-an ialah
-mengkritik British kerana mengurangkan kuasa raja Melayu,
-mengkritik pembesar dan Raja-raja Melayu kerana tidak memimpin dengan baik untuk kebajikan orang Melayu,
-menolak pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan.
-Menyeru orang Melayu bersatu dalam satu pertubuhan kebangsaan.
Isu-isu politik dalam akhbar 1920-an dan 1930-an ialah
-mengkritik British kerana mengurangkan kuasa raja Melayu,
-mengkritik pembesar dan Raja-raja Melayu kerana tidak memimpin dengan baik untuk kebajikan orang Melayu,
-menolak pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan.
-Menyeru orang Melayu bersatu dalam satu pertubuhan kebangsaan.
-Menentang tuntutan orang dagang dalam politik tempatan.
-Menuntut diadakan Malay Administration Service (M.A.S)
-untuk melindungi orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan.
1 | Senaraikan dua nama penulis akhbar terkenal tahun 1920-an dan 1930-an (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Senaraikan dua akhbar terkenal tahun 1920-an dan 1930-an (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan isu-isu sosial dan Pendidikan dalam akhbar tahun 1920-an dan 1930-an Di Tanah Melayu (6 markah) | |
Bina Esei dua atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
4 | Nyatakan isu-isu ekonomi dalam akhbar tahun 1920-an dan 1930-an Di Tanah Melayu (4 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
5 | Nyatakan isu-isu politik dalam akhbar tahun 1920-an dan 1930-an Di Tanah Melayu (4 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Majalah dan isu yang dibangkitkan
Nama majalah tahun 1920-an dan 1930-an ialah Majalah Guru dihasilkan oleh Muhamad Dato’ Muda Linggi dan Yusuf Ahmad serta Mohd Sidin Rashid. Majalah Pengasuh oleh Dato’ Nik Mohamad.
Majalah Bulan Melayu oleh Zainon Sulaiman.
Isu- isu yang dikemukakan oleh majalah Guru ialah
-pendidikan anak-anak Melayu,
-menyeru perpaduan orang Melayu,
-menyeru perpaduan orang Melayu,
- meniup semangat cinta akan negara,
-menentang penjajah,
-menentang penjajah,
-memperbaiki taraf hidup orang Melayu,
-memajukan bahasa dan sastera Melayu. menggalakkan perpaduan di kalangan guru sebgai pemimpin bahasa.
-memajukan bahasa dan sastera Melayu. menggalakkan perpaduan di kalangan guru sebgai pemimpin bahasa.
Isu-isu yang dibangkitkan oleh Majalah Pengasuh
-menggalakkan pendidikan di kalangan orang Melayu,
-memperluaskan ilmu dalam semua bidang,
-memberi penafsiran kepada persoalan orang Islam,
-menggesa orang Melayu menjauhkan diri daripada sifat buruk dan
-membincang soal pentafsiran Islam yang progresif bagi kemajuan ummah.
-memperluaskan ilmu dalam semua bidang,
-memberi penafsiran kepada persoalan orang Islam,
-menggesa orang Melayu menjauhkan diri daripada sifat buruk dan
-membincang soal pentafsiran Islam yang progresif bagi kemajuan ummah.
Isu-isu yang dikemukakan oleh Majalah Bulan Melayu ialah
-menggalakkan perpaduan di kalangan guru perempuan Melayu,
-menggalakkkan wanita mendapatkan pendidikan,
- mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai Islam dan budaya Timur dan
- mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai Islam dan budaya Timur dan
-menggalakkan wanita menjadi obor memajukan bangsa.
1 | Senaraikan dua nama majalah tahun 1920-an dan 1930-an di Tanah Melayu(2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan isu- isu yang dikemukakan oleh majalah Guru (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan isu- isu yang dikemukakan oleh majalah Pengasuh (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
4 | Nyatakan isu- isu yang dikemukakan oleh majalah Bulan Melayu (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Novel dan tema semangat kebangsaan yang dibangkitkan
Novel Melayu tahun 1930-an ialah Keris Melaka (Ahmad Bakhtiar),
Anak Mat Lela Gila (Ishak Haji Muhammad), Putera Gunung Tahan
(Ishak Haji Muhammad), dan Melor Kuala Lumpur (Harun Aminurrashid).
Tema semangat kebangsaan dalam novel Keris Melaka ialah
semangat perjuangan menentang penjajah oleh anak muda tempatan,
menghargai sumbangan tokoh masa lampau iaitu kesultanan Melayu Melaka
seperti Hang Tuah dan menjadikan sejarah sebagai inspirasi dan pendoman
untuk mendorong semangat perjuangan bangsa .
Tema semangat kebangsaan dalam novel
Anak Mat Lela Gila ialah semangat menentang penjajah
oleh anak muda tempatan, menghargai warisan bangsa sendiri,
mencintai tanah air dan menolak kesenangan demi maruah bangsa.
Tema semangat kebangsaan dalam novel
Putera Gunung Tahan ialah semangat pemuda tempatan
dalam menjaga maruah bangsa, mencintai tanah air,
berasa bangga dengan kebolehan sendiri dan seorang gadis
tempatan menolak cinta pegawai penjajah kerana tidak
mahu menjatuhkan maruah bangsa. Tema semangat
kebangsaan dalam novel Melor Kuala Lumpur ialah
kebebasan wanita dalam hala tuju kehidupan, wanita mementingkan
pendidikan moden untuk kebaikan diri dan membuang pandangan
negatif yang boleh menghalang kemajuan bangsa.
Punca media cetak pada tahun 1920-an dan 1930-an
tidak tersebar luas di Tanah Melayu ialah
baru diperkenalkan di Tanah Melayu, masih ramai penduduk
yang buta......... , tidak ramai yang mendapat pendidikan
peringkat tinggi, masalah jalan...................., kuasa membeli
di kalangan orang Melayu yang........, pasaran .......... dan
kekurangan teknologi menghasilkan media cetak.
1 | Senaraikan dua nama Novel tahun 1930-an di Tanah Melayu (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan tema semangat kebangsaan dalam novel Keris Melaka (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan tema semangat kebangsaan dalam novel Anak Mat Lela Gila (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
4 | Nyatakan tema semangat kebangsaan dalam novel Putera Gunung Tahan (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
5 | Nyatakan tema semangat kebangsaan dalam novel Melor Kuala Lumpur (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
6 | Mengapakah media cetak pada tahun 1920-an dan 1930-an tidak tersebar luas di Tanah Melayu (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Perjuangan Nasionalisme Oleh Persatuan-persatuan Melayu
Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
Pengasas Kesatuan Melayu Singapura ialah
Mohammad Eunos bin Abdulllah, Tengku Kadir dan Embok Suloh.
Latar belakang pendidikan pengasas KMS ialah berpendidikan Inggeris.
Tujuan penubuhan KMS ialah
Menjaga kepentingan sosio-ekonomi penduduk Melayu Singapura.
kejayaan KMS ialah kebajikan
orang Melayu Singapura mendapat perhatian British,
memperolehi sebuah kawasan penempatan khas bagi
orang Melayu Singapura dan mendorong penubuhan
cawangannya di negeri Melaka, Pulau Pinang tahun 1930-an.
1 | Siapakah pengasas Kesatuan Melayu Singapura? (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan latarbelakang pendidikan pengasas Kesatuan Melayu Singapura (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Apakah tujuan penubuhan Kesatuan Melayu Singapura (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
4 | Senaraikan kejayaan Kesatuan Melayu Singapura? (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
Pengasas PASPAM ialah Cerdik pandai Pulau Pinang iaitu
S.M Zainal Abidin B.A. Matlamat PASPAM ialah
menggalakkkan ahlinya berkenal-kenalan, bertukar pendapat
bagi memajukan diri sendiri dan bangsa. Supaya menggalakkan perpaduan
di kalangan orang Melayu di seluruh Tanah Melayu.
Ciri-ciri PASPAM ialah Organisasai PASPAM
lebih kemas, mempunyai perlembagaan sendiri, mendapat
sambutan hangat, tidak bersifat parti politik dan merupakan
asas kepada kesedaran perpaduan Melayu.
1 | Siapakah pengasas PASPAM? (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan matlamat PASPAM (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan Ciri-ciri PASPAM (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Kegiatan Persatuan di Sarawak dan Sabah
Nama Persatuan Melayu di Sarawak ialah Persatuan Melayu Miri,
Persatuan Melayu Sarawak dan Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak.
Matlamat penubuhan Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak ialah
mengeratkan perpaduan Melayu, menggalakkan pendidikan,
menjaga budaya Melayu, menjaga maruah bangsa dan menegakkan ajaran agama Islam.
Kepentingan persatuan Melayu dan badan sosial Melayu terhadap orang Melayu
ialah kesedaran untuk bersatu, membela kepentingan orang Melayu
dalam semua bidang, membincangkan tentang soal kebangsaan pada
peringkat SemenanjungTanah Melayu dan kesepakatan orang
Melayu di seluruh semenanjung dalam satu gerakan nasionalisme
dan mengatasi semangat kenegerian.
1 | Senaraikan persatuan Melayu di Sarawak (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan Matlamat penubuhan Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Soalan KBKK
Kepentingan Persatuan Melayu ialah Kesedaran untuk bersatu, membela
kepentingan orang Melayu dalam semua bidang, membincangkan
tentang soal kebangsaan pada peringkat Semenanjung Tanah Melayu,
0rang Melayu bersatu dalam satu gerakan nasionalisme,
mengatasi semangat kenegerian. (lain-lain yang munasabah)
1 | Nyatakan kepentingan persatuan Melayu dan badan sosial Melayu terhadap orang Melayu (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Kesatuan Melayu Muda (KMM)
Pemimpin Kesatuan Melayu Muda ialah Ibrahim Hj. Yaakob.
Beliau wartawan akhbar Majlis di Kuala Lumpur.
Matlamat utama KMM ialah
Menggalakkan perpaduan pemuda Melayu seluruh Tanah Melayu,
Meningkatkan tahap pendidikan orang Melayu,
Tujuan penubuhan lebih bersifat politik,
Ingin menubuhkan Melayu Raya atau Indonesia Raya..
Langkah-langkah yang diambil oleh KMM untuk menghalau British dari Tanah Melayu
Bekerjasama dengan Jepun,
menjadikan KMM salah sebuah badan propaganda Jepun,
membeli warta Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti-British,
Mengililingi Tanah Melayu untuk mencari sokongan,
Cawangan KMM ditubuhkan untuk meluaskan propaganda
menentang British, Maahad II Ihya Assyariff di Gunung Semanggol,
Perak menjadi penyokong KMM, Peranannya menyediakan anggota
tentera dikenali tentera semut untuk menentang British.
Tindakbalas British terhadap pemimpin dan pengikut KMM ialah
Ibrahim Haji Yaakob dan Ishak Haji Muhammad dan 150 penyokong telah
ditangkap. Mereka dipenjarakan di Changi Singapura.
1 | Siapakah pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Senaraikan tiga matlamat utama KMM (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan langkah-langkah yang diambil oleh KMM untuk menghalau British dari Tanah Melayu (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
F6 | ||
F7 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
4 | Apakah tindakbalas British terhadap pemimpin dan pengikut KMM (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Kongres Melayu yang telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940
merupakan
kemuncak kesedaran kebangsaan orang Melayu menjelang Perang
Dunia Kedua kerana Membincangkan kemunduran orang Melayu
dalam ekonomi dan pendidikan. Mendedahkan layanan pilih kasih
British terhadap orang Melayu. Mewujudkan perpaduan orang
Melayu untuk mengatasi permasalahan sosial / ekonomi / politik
yang amat lemah. Mengatasi masalah kenegerian di kalangan
orang Melayu untuk menentang British dan Menunjukkan
perpaduan orang Melayu dalam gerakan menentang British
5 | Mengapakah Kongres Melayu yang telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940 merupakan kemuncak kesedaran kebangsaan orang Melayu menjelang Perang Dunia Kedua (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Gerakan Nasionalisme Semasa Pendudukan Jepun
Dasar pemerintahan tentera Jepun di Tanah Melayu ialah
menjalankan dasar pemerintahan ketenteraan dan menyekat kebebasan
bersuara penduduk Tanah Melayu. Memberi kebebasan kepada
pertubuhan yang menyokong Jepun dan bergerak di bawah
pengawasan Jepun. Mengharamkan semua akhbar yang diterbitkan
sebelumnya dan menukar nama akhbar tempatan kepada nama
Jepun (contohnya Malai Shimbun untuk Utusan Melayu).
Semua sekolah menggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa
Pengantar dan Nilai budaya budaya Jepun diperkenalkan di sekolah.
1 | Jelaskan dasar pemerintahan tentera Jepun di Tanah Melayu (5 markah) | |
Bina Esei dua atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
2 | Terangkan pertubuhan bawah tanah menentang Jepun di Tanah Melayu (6 markah) | ||
Fakta | Huraian | ||
Penentangan Parti Komunis Malaya (PKM) | PKM telah menubuhkan Malayan People’s Anti-japanese Army(MPAJA) untuk menentang Jepun. | ||
MPAJA disokong oleh British dengan memberi bantuan senjata. | |||
Menjalankan perang gerila terhadap Jepun. | |||
PKM juga telah menubuhkan Pasukan Bintang Tiga | |||
Ahlinya terdiri kaum Melayu, Cina dan India | |||
Penentangan Force 136 | Keanggotaannya terdiri daripada pegawai-pegawai tadbir Melayu yang bekerjasama dengan British. | ||
Bergerak aktif secara gerila di hutan Kedah, Johor dan Pahang. | |||
Ahlinya terdiri kaum Melayu, Cina dan India | |||
Penentangan Pasukan Wataniah Pahang | Pasukan sukarela menentang Jepun | ||
Ahlinya terdiri daripada guru / pegawai tadbir kerajaan / orang kampung yang sedar tentang penindasan Jepun | |||
Bina Esei tiga perenggan | |||
Ingat Jangan Lupa | |||
Maksudkan Melayu Raya atau Indonesia Raya ialah slogan
atau cita-cita politik sebahagian kecil orang Melayu. Mereka mahu
menghidupkan semula kegemilangan empayar Melayu seperti
empayar Melaka dan Srivijaya. Menggabungkan Tanah Melayu
dengan Indonesia menjadi sebuah negara. Idea egara
besar dimulakan di Maktab Perguruan Sultan Idris
3 | Apakah dimaksudkan dengan Melayu raya atau Indonesia Raya (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Abdullah Mamat
GC Sejarah
SMK Seri Nilam
Kuala Terengganu
this is really good notes, it's easy to understand but the problem is some of the worda are missing. So really hope you repair it. Thank you . :)
ReplyDelete