BAB 1 |
KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA |
Nota panduan
MPERIALISME BARAT DI ASIA TENGGARA
Maksud imperialisme dasar sesebuah negara meluaskan wilayahnya dengan menjajah negara lain. Negara yang lebih kuat menguasai negara yang lebih lemah. Nama kuasa-kuasa imperialisme Barat yang terlibat dengan imperialisme di Asia Tenggara ialah Portugis menjajah Tanah Melayu. Sepanyol menjajah Filipina, Britain menjajah Burma / Tanah Melayu, Perancis menjajah Indo China dan Amerika Syarikat Menjajah Filipina.
Faktor-faktor utama imperialisme Barat di Asia Tenggara ialah Asia Tenggara Memilik tanah subur, kaya dengan bahan mentah, kepesatan Revolusi Perindustrian di Eropah, memerlukan kawasan pasaran baru, pembukaan terusan Suez, memendekkan perjalanan antara Barat dengan Timur, Penggunaan kapal berkuasa wap, mempercepatkan perjalanan. Penciptaan telegraf memudahkan perhubungan Timur dan Barat, Persaingan kuasa-kuasa Barat untuk dapatkan tanah jajahan, Slogan Beban Orang Putih digunakan oleh British dan Belanda, Tugas menyebarkan tamadun digunakan oleh Perancis dan Tugas menyebarkan agama Kristian.
Nyatakan kesan penggunaan kapal berkuasa wap terhadap perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara ialah dapat membawa muatan yang lebih banyak, mempercepatkan perjalanan, menjadikan perjalanan lebih selamat dan menjimatkan kos pengangkutan. Kepentingan Terusan Suez kepada imperialis Barat ialah memendekkan jarak antara Timur dan Barat, perjalanan lebih selamat, menjimatkan kos, memudahkan laluan kapal berkuasa wap dan mempercepatkan perjalanan antara Timur dengan Barat.
1 | Apakah maksud imperialisme? (1 Markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Namakan dua kuasa imperialisme Barat yang terlibat dengan imperialisme di Asia Tenggara (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Jelaskan faktor-faktor utama imperialisme Barat di Asia Tenggara (6 markah) | |
Bina Esei dua atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
4 | Nyatakan keistimewaan Asia Tenggara yang menarik minat kuasa-kuasa Barat untuk menguasainya (2 markah) (KBKK) | ||
Kod | Fakta | ||
F1 | |||
F2 | |||
F3 | |||
Ingat Jangan Lupa | |||
5 | Nyatakan kesan penggunaan kapal berkuasa wap terhadap perkembangan imperialisme Barat di Asia Tenggara (2 markah) (KBKK) | ||
Kod | Fakta | ||
F1 | |||
F2 | |||
F3 | |||
Ingat Jangan Lupa | |||
PERUBAHAN SISTEM POLITIK
Pengenalan Sistem Birokrasi Barat
Ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat yang diperkenalkan dinegara- negara Asia Tenggara ialah penubuhan kerajaan pusat hasil penyatuan wilayah, pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir, pelaksanaan pentadbiran melalui penubuhan biro, pegawai Barat menjadi ketua Biro, pemerintah tempatan dipaksa menerima penasihat dari Barat, undang-undang Barat diperkenalkan dan penubuhan jabatan kerajaan contohnya Jabatan Pelajaran.
1 | Nyatakan ciri-ciri birokrasi Barat yang diperkenalkan dinegara- negara Asia Tenggara (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Filipina
Ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina sebelum dikuasai oleh Sepanyol ialah terdiri dari daerah-daerah kecil dikenali sebagai Barangay, Diperintah oleh Datu dan di Selatan Filipina wujud kerajaan Islam. Ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina semasa dikuasai oleh Sepanyol ialah Memperkenalkan sistem pemerintahan berpusat, Gabenor Jeneral pemerintah tertinggi, Ketua Datuk Bandar sebagai pentadbir wilayah, Gabenor kecil sebagai pentadbir bandar, Peringkat tempatan dilaksanakan di bawah Sistem Encomienda, Sistem Encomienda diketuai Encomiendero dan Penyatuan barangay menyebabkan kemerosotan pemerintahan tradisional. Ciri-ciri sistem Encomienda yang diperkenalkan oleh Sepanyol di Filipina ialah pemerintah dikenali sebagai Encomiendero, tugas Encomiendero berperanan menjaga keamanan, mengutip cukai yang tinggi, mengkristiankan penduduk, menjalankan kerahan tenaga dan dibenci penduduk Filipina.
1 | Nyatakan ciri-ciri sistem pemerintahan di Filipina sebelum dikuasai oleh Sepanyol (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Filipina semasa dikuasai oleh Sepanyol . (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Nyatakan tentang sistem Encomienda yang diperkenalkan oleh Sepanyol di Filipina ? ( m.s 9 ) (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Indonesia
Ciri-ciri sistem pemerintahan di Indonesia sebelum dikuasai oleh Belanda ialah terdiri daripada beberapa buah kerajaan yang berasingan, kerajaan tersebut dikuasai oleh raja, raja dibantu oleh pembesar dan pentadbiran peringkat tempatan diketuai oleh pembesar daerah (Bupati). ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Indonesia semasa dikuasai oleh Belanda ialah pentadbiran terbahagi kepada dua, pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan, pentadbiran pusat diketuai Gabenor Jeneral, pentadbiran tempatan dikendalikan pembesar tempatan, penubuhan jabatan kerajaan seperti Pelajaran dan Pertanian, penubuhan Dewan Tempatan sebagai penasihat pentadbiran Belanda, penubuhan Volksraad sebagai Majlis Rakyat, dianggap sebagai langkah ke arah kemerdekaan dan penubuhannya hasil desakan Sarekat Islam.
1 | Jelaskan ciri-ciri sistem pemerintahan di Indonesia sebelum dikuasai oleh Belanda (2 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Nyatakan ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Indonesia semasa dikuasai oleh Belanda (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Burma
Sistem pemerintahan di Burma sebelum penjajahan British ialah Sistem pemerintahan beraja di bawah Dinasti Konbaung, Raja sebagai ketua pemerintah, terdapat Hluttaw atau Majlis Diraja, Di pusat terdapat Wun
( Pegawai Tinggi kerajaan ), di peringkat bandar terdapat Myothugyi ( Ketua Bandar ), terdapat Ahmudan iaitu pegawai diraja, pembesar tradisional dikenali sebagai Athi dan Raja menjadi penaung kepada sami Buddha. Ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Burma semasa dikuasai oleh British (selepas Perang Inggeris-Burma III ) ialah British menguasai seluruh Burma, , institusi raja tersingkir, Dinasti Konbaung berakhir, Jawatan pembesar tradisional peringkat pusat terhapus, Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerintah tertinggi, Pengenalan Akta Kampung Ulu Burma 1887, Akta Perkampungan Burma 1889, Pentadbiran daerah diambil alih oleh Myo-ok (pegawai bandaran), sistem undang-undang Barat diperkenalkan, pengaruh golongan agama merosot, Fungsi raja sebagai penaung agama Buddha diambil alih oleh undang-undang Barat, Majlis Perundangan diperkenalkan, Beberapa jabatan ditubuhkan dan contohnya Jabatan Pelajaran/Jabatan Perhutanan / Jabatan Kesihatan.
1 | Nyatakan sistem pemerintahan di Burma sebelum penjajahan British (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Jelaskan ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Burma semasa dikuasai oleh British (6 markah) | |
Bina Esei dua atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Indochina
Ciri-ciri sistem pemerintahan di Indochina sebelum dikuasai oleh Perancis ialah ditadbir oleh sebuah kerajaan pusat berkuasa mutlak, Setiap birokrasi diketuai oleh golongan Mandarin, golongan Mandarin dipengaruhi oleh sistem pentadbiran negara China dan golongan ini dipilih melalui peperiksaan bidang bahasa dan kesusasteraan China. Ciri -ciri sistem pemerintahan di Indochina semasa dikuasai oleh Perancis ialah diketuai oleh Gabenor Jeneral, Gabenor Jeneral bertanggungjawab terus kepada Kementerian Tanah Jajahan di Paris, wujud jawatan Residen Jeneral, wujud jawatan Residen Wilayah, Perancis membentuk sebuah kerajaan pusat, dengan menubuhkan Persekutuan Indochina (Union Indochinoise), Terdiri daripada Vietnam, Kemboja dan Laos, semua rang undang-undang diluluskan oleh parlimen Perancis, Pentadbiran kerajaan tempatan tidak dicampuri oleh kerajaan Pusat dan mereka perlu membayar cukai / menyediakan kerahan tenaga.
1 | Nyatakan sistem pemerintahan di Indochina sebelum penjajahan Perancis (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
1 | Jelaskan ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Indochina semasa dikuasai oleh Perancis (3 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F3 | ||
F4 | ||
F5 | ||
F6 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
. Pengenalan Sistem Birokrasi Barat di Tanah Melayu
Ciri sistem pemerintahan di Tanah Melayu sebelum dikuasai oleh imperialis Barat ialah Di Melaka mengamalkan sistem pembesar 4 lipatan dan menjadi ikutan kebanyakan negeri Melayu. Perubahan pentadbiran yang dilakukan oleh imperialis Barat di Tanah Melayu ialah Penaklukan Portugis meruntuhkan institusi raja di Melaka, Semasa pemerintahan Belanda di Melaka institusi raja di Melaka terhapus, Semasa pemerintahan British di Tanah Melayu Melaka, Singapura, Pulau Pinang digabung menjadi Negeri-Negeri Selat (NNS), Gabenor merupakan pemerintah tertinggi NNS, Residen Kaunselor membantu Gabenor, Pentadbiran di kampung penghulu dikekalkan, Di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu( NNMB) iaitu Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan, Sistem Residen diperkenalkan, Di Negeri Negeri Melayu Tidak bersekutu (NNMTB) iaitu Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor, Sistem Penasihat diperkenalkan, Residen dan Penasihat British diletakkan di bawah Gabenor NNS, Tugas Residen dan penasihat British ialah menasihati sultan dalam semua perkara, Kecuali hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu, Memperkenalkan sistem kehakiman Barat, Perlaksanaan sistem pengutipan cukai, Pembahagian negeri kepada beberapa daerah dan Penubuhan balai polis.
1 | Nyatakancciri-ciri sistem pemerintahan di Tanah Melayu sebelum dikuasai oleh imperialis Barat (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Jelaskan ciri-ciri sistem birokrasi Barat di Tanah Melayu semasa dikuasai oleh British (6 markah) | |
Bina Esei tiga perenggan atau empat perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
3 | Sekiranya anda dilantik sebagai pemimpin di Tanah Melayu pada ketika imperialisme sedang berlaku di Asia Tenggara, apakah langkah yang perlu anda ambil untuk mengelak negara anda dijajah oleh penjajah Barat (4 markah) | |
Bina Esei dua perenggan atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
Pembaharuan oleh Maharaja Mongkut dan Maharaja Chulalongkorn di Thailand dapat mengekalkan kemerdekaan Thailand.
Pembaharuan yang dilaksanakan oleh Maharaja Mongkut ialah baginda melantik 80 penasihat Barat untuk mengetuai pelbagai Jabatan, melatih pegawai-pegawai tempatan, Penasihat Kewangan/ Pelabuhan /Polis dibawa dari Britain, dan penasihat Kastam dan Ketenteraan dari AS dan Perancis. Pembaharuan oleh Raja Chulalongkorn ialah memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah, memperkenalkan Majlis Mesyuarat Tertinggi, Memperkenalkan Kabinet Menteri, dan Juruaudit dari Britain dilantik berkhidmat dalam perbendaharaan negara.. Kesan Pembaharuan yang dilaksanakan ialah Muncul golongan pentadbir dalam birokrasi moden berdasarkan tahap pendidikan, Sistem raja berpelembagaan diperkenalkan dan mengurangkan pengaruh institusi raja /pembesar tradisional.
1 | Jelaskan langkah-langkah Maharaja Mongkut dan Maharaja Chulalongkorn untuk mengekalkan kemerdekaan Thailand. (6 markah) | |
Bina Esei dua perenggan atau tiga perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
.
..
Soalan : Jelaskan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat
terhadap sistem pentadbiran di Asia Tenggara. (8 markah)
NASIONALISME DI ASIA TENGGARA
Maksud nasionalisme ialah perasaan cinta akan bangsa dan negara, membawa kepada gerakan membebaskan tanah air, Pembebasan kuasa politik, cengkaman ekonomi dan kebudayaan asing. Faktor- faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara ialah dasar penjajahan Barat, pengaruh agama, pengaruh karya kesusasteraan, pengaruh sistem pendidikan, kemunculan golongan intelektual, pengaruh media massa, peranan sistem pengangkutan/ perhubungan dan pengaruh luar.
Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme Di Asia Tenggara (Soalan esei)
Dasar penjajahan Barat | Pentadbiran penjajah tidak memberi peluang sewajarnya kepada rakyat tempatan dalam sistem pentadbiran moden |
Rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional | |
Dasar ekonomi penjajah | |
Contoh tanaman Paksa di indonesia / Sistem Polo di Filipina menindas penduduk peribumi. | |
Penjajah mewujudkan jurang sosial | |
Dengan menganggap mereka berada dalam kelas tersendiri | |
Mereka hanya bergaul dengan golongan elit tempatan | |
Dasar menggalakan kemasukan imigran | |
melahirkan perasaan tidak puashati rakyat | |
Pengaruh agama | Agama berjaya menyatukan rakyat tempatan |
Contohnya Gerakan Islah di Tanah Melayu / Persatuan Belia Buddha di Burma | |
Gerakan Islah memperjuangkan Pan-Islamisme | |
Golongan agama sebagai pencetus nasionalisme | |
Di Filipina agama Kristian menyatukan penduduk peribumi menentang Sepanyol | |
Sebabnya penganut agama Kristian tempatan dianggap kelas dua | |
Karya sastera | Membangkitkan nasionalisme di Asia Tenggara |
Karya terlibat menyampaikan mesej kesengsaraan / kekecewaan terhadap penindasan penjajah | |
Akhirnya membangkitkan kecintaan terhadap tanah air | |
Di Filipina, novel Noli Me Tangere karya Jose Rizal mencetuskan gerakan nasionalisme di Filipina / Asia Tenggara | |
Di Indonesia, cerpen Kerikil-kerikil Tajam dan Ke makam Bonda Karya Chairil Anuar begitu berpengaruh | |
Di Tanah Melayu, Putera Gunung Tahan karya Pak Sako sangat terkenal | |
Peranan sistem pendidikan | Sikap penjajah pilih kasih dalam menyediakan kemudahan pendidikan. |
Mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar | |
Penjajah hanya memberikan pendidikan pada peringkat rendah. | |
Pendidikan terhad kepada golongan elit dan penduduk bandar. | |
Di Indonesia anak golongan priyayi diberi pendidikan tersendiri | |
Diasingkan dairpada anak orang kebanyakan | |
Tujuan Belanda untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan. | |
Di Burma, pendidikan sekular dan pendidikan mubaligh menjadi ancaman kepada sekolah Buddha. | |
Di Tanah Melayu lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan. | |
Kemunculan golongan intelektual | Golongan ini berpeluang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat. |
Mereka didedahkan dengan idea falsafah Barat dan Islam. | |
Menyedarkan golongan ini bahawa penjajah tidak mentadbir tanah jajahan dengan baik | |
Golongan ini memimpin gerakan nasionalisme setelah kembali ke tanah air. | |
Peringkat awal mereka hanya menuntut taraf hidup bangsa mereka dibela. | |
Pada peringkat lanjutan mereka meminta penjajah membebaskan negara mereka. | |
Pengaruh media massa | Menyemarakkan semangat nasionalisme di Asia Tenggara |
Menyebarkan idea-idea nasionalis | |
Menanam perasaan anti penjajah kepada rakyat jelata | |
Di Vietnam, Tribune Indigene dan Cloche Felee merupakan akhbar berpengaruh. | |
Di Tanah Melayu Al Ikhwan / Saudara / Warta Malaya / Majlis adalah akhbar utama. | |
Peranan sistem pengangkutan dan perhubungan | Telefon / telegraf memudahkan perhubungan di kalangan nasionalis. |
Pembinaan jalan raya / kereta api dapat menghubungkan kawasan-kawasan yang sebelumnya terpisah. | |
Memudahkan pemimpin dan rakyat bertemu dan berbincang idea-idea. | |
Pengaruh luar | Kejayaan Jepun menewaskan China / Russia |
Membuka mata para nasionalis keupayaan negara kecil menewaskan negara besar | |
Perjuangan Mahatma Gandhi di India | |
Memberi inspirasi kepada nasionalis Asia Tenggara |
Ciri-ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara ialah penentangan secara terbuka, bersifat setempat, tidak berorganisasi dan Isu utama ialah / hak peribumi, isu agama / isu kebudayaan. Ciri-ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara ialah Lebih radikal, Lebih berorganisasi, dipimpin golongan yang berpendidikan, dipimpin oleh golongan berpengetahuan luas dalam bidang kebudayaan Barat, matlamat perjuangan lebih jelas, menuntut kemerdekaan dan menuntut berkerajaan sendiri
1 | Apakah maksud nasionalisme (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
2 | Senaraikan tiga faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara (1 markah) | |
Kod | Fakta | |
F1 | ||
F2 | ||
F4 | ||
F5 | ||
F6 | ||
Ingat Jangan Lupa | ||
3 | Terangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara (8 markah) | |
Bina Esei 4 atau 5 perenggan | ||
Ingat jangan lupa | ||
4 | Senaraikan dua ciri nasionalisme tahap pertama di Asia Tenggara | |||
Kod | Fakta | |||
F1 | ||||
F2 | ||||
F3 | ||||
F4 | ||||
Ingat Jangan Lupa | ||||
5 | Senaraikan dua ciri nasionalisme tahap kedua di Asia Tenggara | |||
Kod | Fakta | |||
F1 | ||||
F2 | ||||
F3 | ||||
F4 | ||||
Ingat Jangan Lupa | ||||
GERAKAN NASIONALIME DI FILIPINA
1 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap pertama di Filipina. (6 markah) | ||
Jenis gerakan | Merupakan gerakan Dakyah. | ||
Nama pemimpin | Gerakan dipimpin oleh Jose Rizal. | ||
Disokong | Disokong oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat. | ||
Tuntutan mereka | Menuntut Filipina dijadikan wilayah Sepanyol | ||
Menuntut bangsa Filipina diberi hak yang sama | |||
Menuntut diberi kebebasan bersuara. | |||
Usaha Jose Rizal | Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina | ||
Tujuan Liga Filipina | Tujuan mendesak kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik / ekonomi / sosial. | ||
Kedudukan Sepanyol | Berasa terancam | ||
Tindakan Sepanyol terhadap Jose Rizal | Jose Rizal ditangkap | ||
Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao | |||
Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh | |||
Bina Esei 3 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap kedua di Filipina (8 markah) | ||
Pertubuhan yang ditubuhkan | Katipunan . | ||
Nama pemimpin Katipunan | Andres Bonifacio | ||
Corak penentangan | Penentangan secara radikal terhadap Sepanyol | ||
Matlamat Katipunan | Menyatukan bangsa Filipina | ||
Mencapai kemerdekaan melalui revolusi. | |||
Saluran Katipunan menyebarkan fahaman revolusi | Menggunakan media cetak | ||
Akhbar rasmi katipunan | Kalayan | ||
Tindakan terhadap Sepanyol | Melancarkan revolusi bersenjata untuk menggulingkan Sepanyol. | ||
Kesannya Tindakan | Menemui kegagalan | ||
Hukuman terhadap Bonifacio | Dihukum mati oleh Emilio Aguinaldo 1897. | ||
Usaha Aguinaldo | Mengadakan kerjasama dengan AS | ||
Kejayaan Aguinaldo | Berjaya mengusir Sepanyol. | ||
Kesan penyingkiran Sepanyol | Memulakan penguasaan Amerika Syarikat di Filipina. | ||
Tindakan Aguinaldo | Pengisytiharan kemerdekaan Filipina tetapi tidak disahkan oleh AS. | ||
Revolusi diteruskan | |||
Akibat kepada Aguinaldo | Beliau ditangkap | ||
Dasar AS | Membenarkan penubuhan parti politik sederhana. | ||
Pilihan raya 1907 | Parti Nasional memenangi pilihan raya tersebut | ||
Tokoh dilantik mengetuai Dewan Perhimpunan | Sergio Osmena | ||
Perjuangan 1930-an | Filipina menuntut kemerdekaan melalui perlembagaan | ||
Bina Esei 3 atau 4 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
GERAKAN NASIONALIME DI INDONESIA
1 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap pertama di Indonesia. (6 markah) | |||
Tumpuan isu | Isu pendidikan. | |||
Pandangan mereka | Berpendapat pendidikan dapat mengubah nasib rakyat Indonesia. | |||
Tokoh pejuang | Raden Adjeng Kartini. | |||
Usaha beliau | Berusaha memajukan pendidikan kaum wanita | |||
Karya beliau | ‘Habis Gelap Terbitlah Terang’ dan penulisan ‘Seorang Puteri Jawa’ | |||
Isi karya | Mendedahkan kemunduran rakyat Indonesia | |||
Mendedahkan penindasan penjajah Belanda | ||||
Kesan perjuangan Raden Adjeng Kartini | Memberi inspirasi kepada pejuang-pejuang nasionalis selepasnya untuk menubuhkan pertubuhan yang tersusun. | |||
Nama Pertubuhan penting yang wujud | Muhammadiyah | |||
Matlamat Muhammadiyah | Menyebarkan Islam yang sebenar | |||
Menghindari ancaman agama Kristian | ||||
Menghindari ancaman sekularisme Barat | ||||
Kejayaan Muhammadiyah | Pertubuhan ini banyak membina sekolah / klinik / masjid | |||
Bina Esei 3 atau 4 perenggan | ||||
Ingat jangan lupa | ||||
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap kedua di Indonesia. (4 markah) | ||
Corak perjuangan | Perjuangan parti-parti politik secara radikal | ||
Nama parti | Contohnya Sarekat Islam (SI) / Parti Komunis Indonesia / Parti Nasional Indonesia (PNI). | ||
Matlamat parti terlibat | Menuntut kemerdekaan Indonesia walaupun secara kekerasan. | ||
Pengasas parti PNI | Soekarno | ||
Corak perjuangan Soekarno | Bercorak radikal | ||
Tindakan terhadap Soekarno | Pernah dipenjara oleh Belanda | ||
Sebab PNI popular | Disebabkan perjuangannya dapat mempengaruhi rakyat.. | ||
Tindakan Soekarno | Mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia pada 17 Ogos 1945 | ||
Kejayaan Soekorno | Menjadi Presiden Indonesia pertama tahun 1949 | ||
Bina Esei 3 atau 4 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
GERAKAN NASIONALIME DI INDOCHINA
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap pertama di Indochina. (6 markah) | ||
Lokasi gerakan nasionalisme | Bertumpu di Vietnam. | ||
Pelopor gerakan | Golongan bangsawan / pegawai golongan Mandarin | ||
Golongan menengah berpendidikan Barat | |||
Matlamat perjuangan golongan bangsawan | Pemulihan sistem pemerintahan beraja. | ||
Matlamat perjuangan golongan berpendidikan Barat | Memperjuangkan pendidikan Barat di kalangan rakyat. | ||
Ketua golongan berpendidikan Barat | Boi Chau. | ||
Usaha Boi Chau | Memimpin satu gerakan revolusi tetapi gagal | ||
Nama pertubuhan ditubuhkan oleh Boi Chau | menubuhkan Viet Nam Quang Phu Hoi (VNQPH). | ||
Tindakan VNCPH | Melancarkan beberapa pemberontakan di Tongkin. | ||
Melancarkan gerakan dakyah di Vietnam | |||
Kesan kepada Boi Chau | Dipenjarakan. | ||
Kesan kepada VNPQPH | Diharamkan oleh Perancis | ||
Bina Esei 3 atau 4 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap kedua di Indochina. (6 markah) | ||
Akibat kegagalan parti politik sederhana | Melahirkan gerakan nasionalisme yang lebih radikal. | ||
Nama pertubuhan yang melakukan penentangan terhadap Perancis | Viet Nam Quoc Dang Dang (VNQDD) dipimpin oleh Nguyen Thai Hoc | ||
Parti Komunis Vietnam (PKV) dipimpin oleh Ho Chi Minh | |||
Tindakbalas Perancis | Menangkap pemimpin-pemimpin VNQDD . | ||
Menghukum bunuh Nguyen Thai Hoc | |||
Kesan tindakan keras Perancis | Pemimpin PKV Ho Chi Minh terpaksa melarikan diri ke Hong Kong | ||
Menyebabkan gerakan nasionalisme kembali bercorak sederhana | |||
Nama pemimpin bercorak sederhana | Mahraja Bao Dai | ||
Tindakan perancis terhadap Maharaja Bao dai | Usaha pembaharuan Maharaja Bao Dai disekat | ||
Baginda dilarang melibatkan diri dalam gerakan nasionalisme | |||
Bina Esei 3 atau 4 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
GERAKAN NASIONALIME DI BURMA
1 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap pertama di Burma. (5 markah) | ||
Pelopor | Golongan sami Buddha | ||
Golongan elit berpendidikan Barat. | |||
Pertubuhan Sami Buddha | Menubuhkan Persatuan Belia Buddha pada tahun 1906. | ||
Tujuan PBB | Penubuhannya adalah bertujuan untuk mengekalkan tradisi Buddha. | ||
Tujuan lain memajukan pendidikan di kalangan rakyat Burma. | |||
Isu yang digunakan | Menggunakan isu kasut untuk membangkitkan semangat nasionalisme rakyat. | ||
Nama pemimpin | Dipimpin oleh nasionalis yang lebih radikal iaitu U Ba Pe | ||
Nama persatuan ditubuhan oleh PBB | Pemimpin persatuan Belia Buddha telah menubuhkan Majlis Persatuan Am Kesatuan-Kesatuan Burma pada tahun 1920 yang lebih radikal | ||
Bina Esei 2 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap kedua di Burma. (6 markah) | ||
Sebab kemunculan gerakan | Apabila laporan Montagu-Chelsford diumunkan | ||
Isi laporan Montagu-Chelford | Menyatakan bahawa Burma masih belum bersedia untuk memerintah sendiri. | ||
Pihak yang terlibat | Golongan pelajar yang mencetuskan revolusi menuntut penubuhan sebuah universiti untuk mereka | ||
Gerakan golongan sami Buddha. | |||
Saluran yang digunakan | Melalui Majlis Am Sangha Sametggi | ||
Tindakan Sami Buddha | Telah mencetuskan pemberontakan Saya San | ||
Nama ketua | Diketuai oleh Saya San | ||
Kemunculan | Liga Anti-pemisahan | ||
Anggapan mereka | Pemisahan dengan India akan melewatkan kemerdekaan. | ||
Kebaikan Perlembagaan Burma 1935 | Pengenalan Perlembagaan Burma 1935 memberi peluang ke arah berkerajaan sendiri. | ||
Peranan golongan Thakin (siswazah Universiti)) | Telah menubuhkan Parti Dobama Asiayone pada tahun 1935. | ||
Tujuan | Untuk menuntut kemerdekaan | ||
Nama Pemimpin | Para pemimpin terdiri daripada Aung San, Kyaw Nein dan U Nu yang menggelarkan diri mereka ‘Tuan’. | ||
Individu yang menang pilihan raya | Tuan Ba Maw yang memenangi pilihanraya pada tahun 1937 | ||
Kesan kemenangan | Beliau dilantik menjadi PM yang pertama | ||
Bina Esei 2 atau 3 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
GERAKAN NASIONALIME DI THAILAND
1 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap pertama di Thailand. (5 markah) | |||
Sifat | Bersifat antipenjajah | |||
Punca | Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja | |||
Penentangan terhadap raja berkuasa mutlak.. | ||||
Perkembangan sistem pendidikan Barat telah memberikan pendedahan kepada golongan intelek. | ||||
Terhadap fahaman liberal / sistem demokrasi / raja berperlembagaan | ||||
Kelemahan sistem pentadbiran. | ||||
Sikap boros Raja Vajiravudh | ||||
Kesan | Menimbulkan perasaan tidak puashati rakyat | |||
Membawa penubuhan Parti Rakyat tahun 1932 | ||||
Nama tokoh menubuhkan Parti rakyat | Ditubuhkan oleh Nai Pridi Panomyong dan Field Marshall Phibul Songram | |||
Tindakan Parti Rakyat | Parti Rakyat telah melancarkan Revolusi Thai tahun 1932 | |||
Hasil Revolusi | Kesannya menamatkan sistem raja berkuasa mutlak | |||
Bina Esei 2 atau 3 perenggan | ||||
Ingat jangan lupa | ||||
2 | Galurkan gerakan nasionalisme tahap kedua di Thailand. (5 markah) | ||
Punca gerakan | Rasa tidak puas hati rakyat terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan orang Cina | ||
Nama Perdana Menteri Thailand | Phibul Songram menjadi Perdana Menteri | ||
Tindakan-tindakan Phibul Songram | Beliau meluluskan undang-undang | ||
Untuk menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh kapitalis Barat / orang Cina. | |||
Sekolah Cina dan akhbar Cina dibubarkan. | |||
Penduduk pribumi digalakkan melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi. | |||
Jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha. | |||
Pada tahun 1939, Phibul Songram telah menukar nama negara Siam menjadi Thailand | |||
Kerjasama dengan Jepun semasa Perang Dunia Kedua. | |||
Kesan tindakan | Thailand berjaya mendapatkan semula wilayah di IndoChina dan Tanah Melayu | ||
Bina Esei 2 atau 3 perenggan | |||
Ingat jangan lupa | |||
Abdullah Mamat
GCSejSMKSN2009
No comments:
Post a Comment