Bab 5 : Pembinaan Negara Bangsa Yang Merdeka
5.1 SISTEM
AHLI
1. Ciri-ciri
Sistem Ahli
· sistem bertujuan melatih penduduk Tnh Mel dan kaum
lain mentadbir Tnh Melayu
· merupakan cabinet bayangan, Anggota cabinet
dikenali sebagai ahli yang dilantik oleh Pesuruhjaya Tinggi British dgn
persetujuan Majlis Raja-raja Melayu.
· keanggotaan Sistem Ahli ialah seramai 9 org, iaitu
5 pendududk Tnh Mel dan 4 pegawai Inggeris
2. Proses
pelaksanaan & kepentingan Sistem Ahli
· Ahli yang dilantik diberi tugas mengetuai satu
portfolio yang mengandungi beberapa buah jabatan
· Ahli menguruskan pentadbiran serta mencadangkan
undang-undang berkaitan jabatannya. Mengadakan perbincangan dgn pegawai2 kanan
British berkaitan cadangan undang2
· Merupakan tapak asas untuk melatih penduduk
tempatan kea rah berkerajaan sendiri dan menjadi proses kea rah perpaduan kaum
di Tnh Mel
5.2 PAKATAN
MURNI
1. Usaha murni kaun ke arah kerjasama dan tlak ansur
politik melalui rundingan
i. Penubuhan Jawatan Hubungan Antara Kaum (CL) – UMNO
dan MCA
ii. Pembukaan keahlian UMNO kepada orang bukan Melayu
iii. Penubuhan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP)
Penubuhan Persidangan kebangsaan, 1953
Penubuhan Persidangan kebangsaan, 1953
iv. Tunku Abdul Rahman menganjurkan Konvensyen
Kebangsaan UMNO & MCA
Pembentukan Parti Perikatan
Pembentukan Parti Perikatan
v.
2. Hasil daripada kerjasana UMNO-CLC ialah:
a) Penubuhan RIDA bertujuan memajukan ekonomi
pendidikan orang Melayu
a) Pemberian Kerakyatan Negeri 1951 kepada imigran
yang lahir di Tnh Mel dgn syarat ibu atau bapa adalah warganegara Tnh mel
b) Pilihan raya peringkat majlis perbandaran, negeri
dan Majlis perundangan Persekutuan akan diadakan pada masa yang sesuai
5.3
PERIKATAN DAN PAKATAN MURNI KE ARAH KEMERDEKAAN
1. Kesan kemenangan Parti Perikatan dalam pilihan raya
Majlis Perundangan persekutan 1955 ilaah Tunku Abdul Rahman dilantik sebagai
ketua Menteri dan pembentukan anggota cabinet daripada pelbagai kaum
2. Tunku Adul Rahman telah mengetuai rombongan
rundingan kemerdekaan ke Landon pada bulan Febuari 1956 yg disertai oleh wakli
Perikatan dan wakil Raja2 Melayu
5.4 PERJANJIAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957
1. Suruhanjaya Reid ditubuhkan pada Mac 1956 bertujuan
membincangkan dan menyusun Perlembangaan Persekutuan Tanah melayu yang merdeka
2. Isu yang diberi tumpuan oleh Suruhanjaya reid ialah
soal kerakyatan secara jus soli
3. Tolak ansur yang dicapai ialah Raja2 Melayu
menerima kerakyatan secara jus soli sementara kaum lain mengiktirafkan
kedudukan istimewa orang Melayu
4. Pelaksanaan tugas Suruhanjaya Reid:
i. Mac 1956 : pembentukan Suruhanjaya reid
ii. Feb 1957 : cadanagan Suruhanjaya Reid diterbitkan
iii. Mei 1957 : Cadangan Suruhanjaya reid diterima oleh
Parlimen British
iv. 17 Ogos 1957: Majlis Mesyuarat Perundanagan
Persekutuan mengesahkan cadangan Suruhanjaya Reid untuk memebentuk Perlembagaan
kemerdekaan 1957
5. Isi-isi penting Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
1957
a. Pembentukan sebuah kerajaan pusat yang kuat
b. Pembahagian kuasa melalui Senarai Persekutuan dan
Senarai Negeri
a. Pembentukan institusi Raja Berperlembagaan
b. Tiga bentuk kerakyatan, iaitu melalui kuatkuasa
undang-undang, secara naturalisasi dan melalui permohonan
c. Kedududkan istimewa orang Melayu dikekalkan
d. Agama Islam sebagai agama rasmi
e. Bahasa melayu diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan
f. Yang di-Pertuan Agong diiktiraf sebagai ketua Negara
g. Pentadbiran Negara bersifat demokrasi berpalimen
h. Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiram
peringkat negeri dengan dibantu oleh Dewan Negeri dan EXCO
BAB 7 : SISTEM PEMERINTAHAN DAN
PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA
1. Institusi Raja Berperlembagaan dan bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong
( a ) Konsep Raja Berperlembagaan
• Sistem pemerintahan yang mengekalkan raja sebagai
pemerintah tertinggi
• Pemerintah dibantu oleh Perdana Menteri
• Sistem pemerintahan beraja mengikut peruntukan dalam
perlembagaan Malaysia.
• Yang Pertuan Agong bertindak berdasarkan perlembagaan dan
nasihat Perdana Menteri.
• Yang di – Pertuan Agong di pilih daripada kalangan negeri
raja Melayu daripada 9 buah negeri. secara bergilir-gilir
• Pemilihannya berdasarkan peruntukan dalam Perlembagaan
Malaysia
( b ) Bidang Kuasa Yang di-Pertuan Agong Mengikut Perlembagaan Malaysia.
• Yang di Pertuan Agong mengetuai tiga badan kerajaan iaitu
badan perundangan (Legislatif), badan pemerintahan (eksekutif) dan badan
kehakiman (Judisiari)
• Yang di Pertuan Agong berkuasa memanggil dan membubarkan
parlimen
• Yang di Pertuan Agong adalah Ketua Tertinggi Angkatan
Bersenjata. Baginda berkuasa mengampun dan menangguhkan sesuatu hukuman
terhadap kesalahan yang dibicarakan oleh Mahkamah Tentera
• Bertanggungjawab menjaga dan memelihara kedudukan dan hak
istimewa orang Melayu.Baginda boleh menitahkan Majlis Raja-Raja Melayu
mengadakan mesyuarat bagi membincangkan keistimewaan, kedudukan, dan kehormatan
Raja- Raja Melayu
• Sebagai ketua agama Islam bagi negeri baginda sendiri,
Pulau Pinang, Melaka, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Sabah
• Mempunyai kuasa budi bicara untuk melantik Perdana
Menteri. Baginda mempunyai kuasa melantik dan melucutkan jawatan Jemaah Menteri
dan Timbalan Menteri setelah mendapat nasihat Perdana Menteri
• Berkuasa mengisytiharkan undang-undang darurat di bawah
Undang-Undang X jika mendapati keselamatan negara terancam
• Berkuasa melantik pengerusi dan tiga orang ahli
Suruhanjaya Pilihan raya, ahli Perkhidmatan Kehakiman serta Pengerusi dan
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Baginda juga bertanggungjawab
melantik Peguam Negara dan seorang Ketua Audit Negara bagi Persekutuan
( c ) Kepentingan Raja Berperlembagaan
• Merupakan tonggak keagungan kerajaan Malaysia sejak merdeka
hingga kini
• Membantu memantapkan kewibawaan institusi beraja di negara
kita
• Memberi keseimbangan kepada raja yang menaungi rakyat dan
rakyat yang dinaungi raja
2. KONSEP NEGARA PERSEKUTUAN DAN FUNGSINYA .
• Malaysia ialah sebuah negara Persekutuan
• Persekutuan bermaksud penyatuan beberapa buah negeri yang
mempunyai sebuah kerajaan Persekutuan serta beberapa buah kerajaan negeri.
• Kedua-dua kerajaan ini menjalankan tugas berdasarkan kuasa
yang yangdiperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
( a ) Pengagihan Kuasa Pentadbiran Malaysia
Senarai Persekutuan
Memuatkan bidang kuasa Persekutuan iaitu hanya Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa terhadapnya
Memuatkan bidang kuasa Persekutuan iaitu hanya Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa terhadapnya
• Hal ehwal luar negeri(hubungan luar)
• Pertahanan
• Keselamatan dalam negeri
• Pentadbiran dan keadilan
• Kerakyatan negara
• Pilihanraya negara
• Kewangan
• Perniagaan, perdagangan dan perusahaan
• Perkapalan, pelayaran dan pengangkutan
• Jabatan Ukur, penyelidikan
• Kerja raya dan tenaga pusat
• Pelajaran
• Kesihatan
• Keselamatan buruh dan sosial
• Orang Asli
• Hal-hal lain
( b ) Senarai Negeri
Mengandungi bidang kuasa yang
diperuntukkan kepada negeri iaitu Kerajaan Negeri sahaja mempunyai kuasa
terhadapnya
• Undang-undang Islam
• Tanah
• Pertanian dan perhutanan
• Kerajaan Tempatan
• Perkhidmatan tempatan
• Kerajaan negeri
• Hari cuti negeri
• Undang-undang negeri
Senarai Bersama
Senarai Bersama menurunkan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Dalam bidang kuasa ini kedua-dua kerajaan mempunyai kuasa terhadapnya.
Senarai Bersama menurunkan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Dalam bidang kuasa ini kedua-dua kerajaan mempunyai kuasa terhadapnya.
• Kebajikan sosial
• Biasiswa
• Taman Negara
• Perancangan bandar dan wilayah
• Penjagaan haiwan
• Kesihatan dan kebersihan awam
• Parit dan tali air
• Pemulihan
• Hiburan awam
• Perhubungan
Rumusan
• Persekutuan adalah satu kaedah menyatukan pelbagai wilayah
yang dahulunya wujud berasingan.
• Hubungan baik Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
perlu dipupuk demi kestabilan dan kewibawaan Kerajaan Persekutuan dalam m
embantu mengurangkan perbalahan etnik
• Pemimpin dan rakyat mesti mengamalkan toleransi demi
kepentingan bersama.
3. PERBANDINGAN BIDANG KUASA KERAJAAN PERSEKUTUAN DENGAN KERAJAAN NEGERI.
( a ) Bidang kuasa Kerajaan Persekutuan
• Perlembagaan persekutuan peruntukkan kuasa yang luas
kepada kerjaan Persekutuan dalam pentadbiran negeri
• Badan eksekutif mempunyai tugas menjalankan kuasa
eksekutif mengikut perlembagaan dan undang-undang yang sedia ada.
• Kuasa eksekutif kerajaan persekutuan terletak kepada Yang
di-Pertuan Agong
• Kabinet dan Jemaah Menteri menjalankan kuasa Eksekutif dan
diketuai oleh Perdana Menteri.
( b ) Bidang kuasa Kerajaan Negeri
• Peruntukan kuasa eksekutif kepada Kerajaan negeri oleh
Perlembagaan Malaysia.
• kuasa Eksekutif terletak kepada Raja, sultan atau Yang
Dipertua Negeri,
• Menteri Besar atau Ketua Menteri di lantik oleh Sultan
atau Yang diPertua
• Urusan Pentadbiran terletak kepada Perlembagaan Negeri.
• Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mengandungi sembilan ahli
DUN serta tiga orang pegawai kerajaan iaitu setiausaha Kerajaan negeri, Pegawai
kewangan negeri dan Penasihat undang-undang negeri.
( 3 ) LAMBANG-LAMBANG NEGARA
Tujuan
• Rakyat dapat menunjukkan kesetiaan terhadap tanah air
• Rakyat sanggup berkorban dan kecintaan terhadap tanah air
• Rakyat sentiasa bersemangaat
• simbol perpaduan
• Lambang kemegahan penduduk
• Membezakan Malaysia dengan Negara lain
• Melambangkan kedaulatan sesebuah Negara
• Taat kepada pemerintah
• Terdiri daripada Jata Negara, bendera kebangsaan dan lagu
kebangsaan.
( a ) JATA NEGARA
• Menjadi lambang kemegahan penduduk negara
• Setiap lambang mempunyai maksud tersendiri
• Lima bilah keris lambang negeri Kedah, Kelantan,Terengganu
dan Johor yang dikenali sebagai Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
• Pokok Pinang mewakili negeri Pulau Pinang.
• Pokok Melaka melambangkan negeri Melaka.
• 2 ekor harimau melambangkan keberanian.
• Negeri Sarawak dan Sabah dilambangkan jata negeri
tersebut.
• Bulan sabit –agama Islam sebagai agama rasmi dan bintang
empat belas gabungan 14 buah negeri Persekutuan.
• Empat jalur berlainan warna merujuk negeri Perak,
Selangor, Negeri Sembilan, dan Pahang yang dikenali sebagai Negeri Melayu
Bersekutu.
• Hitam putih lambang negeri Pahang.
• Warna merah dan kuning lambang negeri Selangor.
• Warna hitam, putih, dan kuning lambang negeri Perak.
• Warna merah, hitam, kuning lambang negeri Sembilan
( b ) BENDERA KEBANGSAAN
• Menggantikan bendera Union Jack pada tengah malam 31 Ogos
1957
• Pada tahun 1949 ditubuhkan Jawatankuasa reka bentuk
Bendera Persekutuan Tanah Melayu
• Adakan pertandingan mereka bentuk bendera dan 373 peserta
mengambil bahagian.
• Encik Mohamad Hamzah telah terpilih sebagai pemenang.
• Pada 26 Mei 1950 buat pertama kali Bendera Persekutuan
berkibar di perkarangan istana Sultan Selangor.
• Bendera Persekutuan dikenali juga Jalur Gemilang.
• Dikibar di majlis rasmi dan adapt istiadat rasmi, seperti
hari keputeraan Yang di- Pertuan Agong dan Hari Kebangsaan.
• Warna merah- keberanian
• Warna putih –kesucian
• Warna biru –Perpaduan
• Warna kuning –lambang kedaulatan Raja-raja Melayu
• Bulan sabit –lambang agama Islam sebagai agama rasmi
• Bintang berpecah empat belas-lambang gabungan empat belas
negeri.
• 14 Jalur –warna merah dan putih lambang gabungan negeri.
( c ) LAGU KEBANGSAAN.
• Sebelum Merdeka lagu kebangsaan ialah ‘God Save the Queen’
• Lagu kebangssan negara kita dikenali juga lagu Negaraku
yang dicipta pada tahun 1957
• Pemilihan lagu dibuat oleh Tunku Abdul Rahman yang
mengetuai sekumpulan jemaah hakim di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur
• Pasukan pancaragam polis Di raja telah memperkenalkan 4
buah lagu.
• Lagu Terang Bulan iaitu lagu kebangsaan negeri Perak
dipilih kerana mempunyai unsur kemelayuan.
• Majlis Raja-Raja Melayu memperkenankan keputusan jemaah
hakim tersebut
• Lagu terang bulan dipilih sebagai asas lagu kebangsaan
• Digubah semula oleh En. Saiful Bahri
• Lirik lagu menggambarkan kesetiaan rakyat kepada negara.
• Lirik lagu menuntut kita supaya bersyukur, taat kepada
raja dan sanggup berkorban demi mempertahankan tanah air
• Membangkitkan semangat patriotik dan cintakan negara
1
|
Mengapakah manusia memilih lembah sungai untuk petempatan mereka?
(m/s 8)
|
|
A
|
Lembah berpaya sesuai untuk pertahanan
|
|
B
|
Air banjir untuk mengairi tanaman
|
|
C
|
Tanah yang subur untuk pertanian
|
|
D
|
Sempadan menentukan
pengaruh politik
|
2
|
Mengapakah Tamadun Indus mengalami kehancuran pada tahun 1800 s.m.?
(ms 23
)
|
|
I
|
Bencana alam
|
|
II
|
Serangan orang Aryan
|
|
III
|
Pemberontakan rakyat
|
|
IV
|
Kelemahan pemerintahan Asoka
|
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
3.
|
Apakah yang menjadi teras perundangan Tamadun China pada zaman Dinasti
Chin?
(ms 47
)
|
|
I
|
Hukuman berat
|
|
II
|
Bersifat kolektif
|
|
III
|
Sebagai pemulihan
|
|
IV
|
Keputusan pembesar
|
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
4.
|
Mengapakah kedua-dua konsep di bawah amat
berpengaruh dalam kehidupan tamadun masing-masing?
( ms 58)
|
|||||||||
A
|
Menghubungi roh si mati
|
|||||||||
B
|
Meramalkan bencana alam
|
|||||||||
C
|
Menentukan nasib seseorang
|
|||||||||
D
|
Mengimbangi kesihatan dalam kehidupan
|
5.
|
Apakah bukti penemuan yang menunjukkan wujud zaman logam di Asia
Tenggara?
(ms 73 )
|
|
A
|
Serunai besi
|
|
B
|
Kercing emas
|
|
C
|
Gong tembaga
|
|
D
|
Gendang gangsa
|
6.
|
Apakah faktor yang menyebabkan kerajaan Angkor maju dalam bidang
pertanian?
(ms 77 )
|
|
A
|
Sistem pengairan yang baik
|
|
B
|
Pelabuhan entreport
|
|
C
|
Tentera yang kuat
|
|
D
|
Kedudukan yang strategik
|
7.
|
Faktor utama yang membolehkan kerajaan Angkor menjadi sebuah kerajaan
yang kuat kerana kedudukannya yang berhampiran dengan Tasik Tonle Sap.
Antara berikut, yang manakah merupakan kepentingan tasik Tonle Sap
kepada kerajaan Angkor (ms 77 )
|
|
I
|
Tanah subur
|
|
II
|
Sumber air
|
|
III
|
Sistem pengangkutan
|
|
IV
|
Pusat pelancongan
|
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan III
|
|
D
|
III dan IV
|
8.
|
Mengapakah perbuatan di bawah dilakukan oleh masyarakat Arab Jahiliah?
(ms 101 )
|
|
A
|
Kemiskinan hidup
|
|
B
|
Korban kepada tuhan
|
|
C
|
Menjaga maruah keluarga
|
|
D
|
Mengurangkan tanggungan
|
9.
|
Apakah faktor-faktor yang menyebabkan
munculnya cara hidup berkabilah
di kalangan masyarakat Arab jahiliah?
(ms 102 )
|
|
I
|
Keadaan geografi
|
|
II
|
Ketua mesti berilmu
|
|
III
|
Tempat tinggal yang terasing
|
|
IV
|
Semangat asabiyah
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
10.
|
Penghijrahan orang Islam dari kota Makkah ke Madinah berlaku
kerana
(ms 121 )
|
|
A
|
melarikan diri
|
|
B
|
mengembangkan ekonomi
|
|
C
|
mendapatkan perlindungan
|
|
D
|
menerima jemputan masyarakat setempat
|
11.
|
Nabi Muhammd s.a.w menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh
masyarakat Madinah berlandaskan
(ms 127)
|
|
I
|
Adat
|
|
II
|
Keadilan
|
|
III
|
Musyawarah
|
|
IV
|
semangat assabiyah
|
A
|
I dan II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
12
|
Apakah amanat penting tersebut ?
(ms 137 )
|
||
I
|
Mementingkan perpaduan
|
||
II
|
Melantik Abu Bakar al-Siddiq sebagai pengganti
|
||
III
|
Menasihati kaum Quraisy memeluk agama Islam
|
||
IV
|
Mengamalkan hidup berasaskan Al-Quran dan Sunnah
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
13.
|
Penghasilan buku al-Shamil fis Sina’ah al-Tabibiyah menunjukkan
(ms152 )
|
|
A
|
Peningkatan dalam bidang rawatan selepas pembedahan
|
|
B
|
Perkembangan ilmu dalam bidang kimia
|
|
C
|
Perkembangan ilmu al-Sunnah
|
|
D
|
Peningkatan dalam ilmu tafsir
|
14.
|
Apakah sumbangan Khalifah Abu Bakar al Siddiq semasa pemerintahannya?
(ms144-145 )
|
|
A
|
Membukukan al Quran
|
|
B
|
Menubuhkan jabatan baru
|
|
C
|
Menghapuskan golongan murtad
|
|
D
|
Membina sistem pengairan
|
15.
|
Gelaran di bawah digunakan selepas kedatangan Islam.
Apakah maksud gelaran tersebut?
(ms 196 )
|
||||||
A
|
Raja
|
||||||
B
|
Wakil tuhan
|
||||||
C
|
Pemimpin
|
||||||
D
|
Bayangan Allah
|
16.
|
Apakah kandungan yang terdapat dalam okum kanun di bawah?
(ms199 )
|
||||||
A
|
Undang-undang keluarga
|
||||||
B
|
Tugas nakhoda
|
||||||
C
|
Peraturan di lautan
|
||||||
D
|
Penentuan timbangan
|
17.
|
Maklumat di bawah merupakan undang-undang bertulis yang terdapat di
negeri-negeri Melayu.
Mengapakah sistem perundangan itu diwujudkan?
(ms 200 )
|
||||||
I
|
Membasmi kemiskinan.
|
||||||
II
|
Melicinkan pentadbiran.
|
||||||
III
|
Mengawal tingkah laku manusia.
|
||||||
IV
|
Memajukan kegiatan perdagangan.
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
18.
|
Apakah faktor yang mendorong kemunculan golongan Baron di Eropah
pada Zaman Gelap?
(ms 215 )
|
|
A
|
Kemusnahan kuasa pusat
|
|
B
|
Kemunculan petani kecil
|
|
C
|
kemerosotan perdagangan
|
|
D
|
Keperluan bahan makanan
|
19.
|
Mengapakah gerakan Reformation dapat berkembang dengan
pesat di Jerman?
(ms 221 )
|
|
A
|
Galakan raja
|
|
B
|
Campur tangan Paus
|
|
C
|
Penciptaan mesin cetak
|
|
D
|
Perkembangan perdagangan
|
20.
|
Antara galakan yang diberikan oleh British kepada peladang yang
mengusahakan tanaman getah ialah
(ms248 -249 )
|
|
I
|
pemberian hadiah
|
|
II
|
tarif cukai yang rendah
|
|
III
|
kadar sewa tanah rendah
|
|
IV
|
membina kilang memproses
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
21.
|
Pada abad ke-19 pedagang tempatan di Tanah Melayu hanya boleh
mendapatkan perkhidmatan bank Eropah melalui
(ms 257 )
|
|
A
|
Sultan
|
|
B
|
Residen
|
|
C
|
Komprador
|
|
D
|
Penggawa
|
22.
|
Apakah yang dimaksudkan dengan sistem pendidikan vernakular?
(ms265 )
|
|
A
|
Bahasa ibunda digunakan
|
|
B
|
Masa pembelajaran ditetapkan
|
|
C
|
Terhad kepada golongan dewasa
|
|
D
|
Lengkap dengan pakaian seragam
|
23.
|
Apakah ystem yang membolehkan kuasa penjajah menguasai hasil bumi
tersebut?
(ms5 )
|
|||||||||
A
|
Membuka perindustrian baru
|
|||||||||
B
|
Pengenalan sistem politik barat
|
|||||||||
C
|
Perluasan pelabuhan entreport
|
|||||||||
D
|
Memberi keistimewaan kepada pemerintah
|
24.
|
Apakah peranan Encomiendero dalam ystem Encomienda di Filipina?
(ms 9)
|
|
A
|
Mendaftar tanah
|
|
B
|
Memajukan perdagangan
|
|
C
|
Mengkristiankan penduduk
|
|
D
|
Menggubal undang-undang
|
25.
|
Apakah faktor berlakunya penentangan penduduk tempatan terhadap kuasa
Barat di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak pada abad ke-19 ?
(ms 30)
|
|
A
|
Penggunaan sistem telegraf
|
|
B
|
Pembinaan sistem pengangkutan
|
|
C
|
Pengenalan sistem pentadbiran penjajah
|
|
D
|
Penubuhan sistem pendidikan vernakular
|
26.
|
Mayat Tok Jangut telah digantung dalam keadaan kepala ke bawah dan
kaki ke atas di pasar setelah terkorban dalam peristiwa serangan British pada
bulan Mei 1915 di Saring, Pasir Puteh.
Apakah yang dilakukan oleh British sebelum Tok Janggut digantung
sedemikian?
(ms 42)
|
|
A
|
Dibiarkan terseksa di Pasir Puteh
|
|
B
|
Ditunjukkan kepada sultan Kelantan
|
|
C
|
Diarak ke seluruh pekan Kota Bharu
|
|
D
|
Dicam mayat oleh Engku Besar Jeram
|
27.
|
Lambang negara merupakan simbol atau tanda yang menjadi identiti
sesebuah negara
Apakah peralatan yang menjadi simbol kedaulatan raja dan kerajaan yang
memerintah pada zaman Kesultanan Melayu Melaka?
(ms 76)
|
|
I
|
Nobat
|
|
II
|
Bendera
|
|
III
|
Cogan kata
|
|
IV
|
Alat regalia
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
28.
|
Apakah tujuan British memperkenalkan pentadbiran di bawah?
(ms 95 )
|
||||||
I
|
Menjimatkan kos
|
||||||
II
|
Melicinkan pentadbiran
|
||||||
III
|
Mengukuhkan kuasa politik setempat
|
||||||
IV
|
Memenuhi permintaan penduduk tempatan
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
|
29.
|
Mengapakah Singapura tidak
dimasukkan ke dalam Malayan Union 1946?
(ms 96)
|
|
A
|
Mempunyai penduduk daripada
kaum Melayu, Cina & India
|
|
B
|
Mewakili kerajaan
Negeri-Negeri Selat
|
|
C
|
Menjaga kepentingannya
sebagai pelabuhan bebas
|
|
D
|
Mempunyai banyak hasil
daripada penduduk tempatan
|
30.
|
Ahli-ahli yang dilantik dalam Sistem Ahli berperanan untuk
(ms 118 )
|
|
I
|
mengurus pentadbiran harian jabatan
|
|
II
|
mencadangkan undang-undang yang berkaitan
|
|
III
|
menggubal dasar-dasar baru untuk kepentingan rakyat
|
|
IV
|
mengarah pegawai-pegawai kanan melaksanakan tugas
|
A
|
I dan
II
|
|
B
|
I dan IV
|
|
C
|
II dan
III
|
|
D
|
III dan
IV
|
No comments:
Post a Comment