welcome to pelanduk katang!

Followers

Sunday, October 28, 2012

KONGSI INFO GAK

Anak-anak memerlukan motivasi dan rangsangan daripada kecil lagi supaya mereka rajin belajar


Pelajaran anak-anak adalah pelaburan kepada anak-anak dan ibu bapa pada masa depan. Merangsang anak supaya rajin belajar adalah suatu beban pada masa kini. Proses  belajar memerlukan rangsangan daripada ibu bapa. Tanpa rangsangan anak-anak tidak berminat untuk belajar. Belajar pada masa muda manfaatnya akan dapat dinikmati pada masa tua.
Anak-anak pada masa kini banyak terlibat dengan pelbagai permainan di internet dan permainan berasaskan komputer menyebabkan mereka kurang berminat untuk belajar. Proses belajar ini memerlukan tumpuan serius dan berterusan. Dengan menanam dan menaruh minat seseorang itu akan memberikan tumpuan kepada apa yang diminatinya khususnya pelajaran.

Menanam minat supaya anak rajin belajar memerlukan beberapa usaha seperti motivasi, galakan dan rangsangan yang berterusan .Tanpa usaha ini anak-anak tidak memahami apa tujuan belajar.
Ibu bapa mesti memahami jiwa anak dan selalu mengingatkan anak-anak bahawa pelajaran sangat penting untuk mendapat ilmu dan kemahiran bagi bekalan masa depan. Tanpa ilmu dan kemahiran seseorang itu sukar untuk senang dan mendapat pekerjaan dalam era globalisasi pada masa akan datang.

Pendekatan dan strategi pengajaran dan pembelajaran (P&P) di rumah berbeza dengan pendekatan di sekolah. Pengajaran  di rumah boleh dilakukan dengan berkesan jika dilakukan dengan berkesan jika dilakukan secara berterusan. Anak-anak ditetapkan masa dua atau tiga jam setiap hujung minggu  untuk belajar dengan membuat latihan dan membaca bahan bacaan.
Jika anak berada di tahap sekolah rendah ibu bapa boleh memandu anak-anak dengan menggalakkan mereka melakukan banyak  latihan melalui buku kerja yang banyak di pasaran. Begitu juga pada tahap tingkatan 1 hingga 3, latihan secara intensif boleh dilakukan dari semasa ke semasa.

Ramai  ibu bapa menghantar anak-anak ke kelas tuisyen bagi mendapatkan teknik dan strategi menjawab soalan berbentuk subjektif. Pada masa kini pelajaran di sekolah menjurus kepada peperiksaan. Mereka yang cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dianggap berjaya dalam hidup. Sebenarnya keseimbangan antara ilmu pengetahuan yang dipelajari di sekolah dengan akhlak  mesti seiringan.

Lantaran itu, keseimbangan ilmu pengetahuan dengan akhlak mesti dipupuk di rumah dan diperkukuhkan di sekolah bagi pembentukan insan seimbang. Peranan ibu bapa adalah memberi rangsangan kepada anak-anak belajar di rumah. Di samping itu menumbuhkan minat untuk belajar.
Ibu bapa mesti memahami pengajaran di rumah ialah aktiviti atau proses berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran anak-anak. Ia meliputi perkara seperti aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian yang bertujuan menyebar ilmu pengetahuan atau kemahiran kepada anak-anak dengan cara yang berkesan.

Pendidikan dan pengajaran di rumah boleh dilakukan sebagai suatu proses berterusan hingga dewasa. Selain itu juga ibu bapa juga  bertanggungjawab mendidik akhlak, budaya, adab dan mencambahkan ilmu pengetahuan kepada anak-anak. Melalui pengalaman dan penceritaan anak-anak akan dapat memahami dan belajar tentang makna kehidupan pada masa depan. Natijahnya, merangsang anak minat dan rajin belajar memerlukan usaha gigih dan berterusan. Tanpa usaha gigih ia tidak akan berjaya.  Pengajaran di rumah ibu bapa sebagai pengajar dan anak-anak sebagai murid.  Sementara pengajaran di sekolah memperteguh kan apa yang diajar dan dididik di rumah. Pengajaran yang baik mesti melibatkan proses pemikiran, komunikasi, penggunaan bahasa yang berkesan secara berterusan.



Sumber maklumat : Harian Metro
Suzana Zainal
Aspen Learning Centre
No 20 Jln Tmn Melati 5, Setapak, Kuala Lumpur 53100,

No comments:

Post a Comment